امیدها و یأس‌های محیط زیست کشور در سال ۱۴۰۱

امیدها و یأس‌های محیط زیست کشور در سال ۱۴۰۱_641feaf181289.jpeg

به گزارش خبرنگار ایمنا، محیط زیست به عنوان بخشی که بر ابعاد مختلف حیات بشری سایه افکنده و به عنوان بخشی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با مأموریت و وظایف دستگاه‌های مختلف سرو کار دارد، مقوله حائز اهمیتی تلقی می‌شود، اما در سال‌های اخیر پدیدار شدن معضلات متعدد محیط زیستی اهمیت توجه به این حوزه را در ایران بیش از پیش کرده است.
اجرای پروژه “پتروشیمی میانکاله” متوقف شد
مسعود عالیخانی، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست در اوایل فروردین سال ۱۴۰۱ از توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله خبر داد که پیش‌تر مورد انتقاد گسترده رسانه‌ها و کارشناسان محیط زیست قرار داشت که در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تأیید سازمان محیط زیست عنوان کرد.
تولد فرزندان «ایران» / ماجرای تولد سه توله یوز و مرگ دو برادر
۱۰ اردیبهشت ماه بود که خبر تولد سه توله یوزپلنگ از ایران یوزپلنگ در اسارت در توران موجب خوشحالی دوستداران حیات وحش شد البته این امر چندان دوام نداشت زیرا سه روز بعد خبر تلف شدن یکی از توله‌ها منتشر شد که موج ناراحتی را به همراه داشت و ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود چراکه ۲۸ اردیبهشت ماه خبر تلف شدن توله دوم هم در تیتر خبرها قرار گرفت.
بهرنگ اکرامی، دامپزشک متخصص مامایی و بیماری‌های تولیدمثل با بیان اینکه هر سه توله‌های متولد شده یوزپلنگ ایرانی ماده هستند، می‌گوید: یوزه‌ای متولد شده را از دستاورد بزرگ علمی برای ایران است این اتفاق نویدبخش آینده‌ای روشن در جهت زادآوری‌های نسل بعدی و افزایش جمعیت این گونه ارزشمند خواهد بود و با اعتماد به دانش ایرانی می‌توان به دستاوردهای بزرگ علمی دست یافت.
گردوغبار مدارس کدام استان‌ها را کرد؟
حجم متراکمی از ریزگرد در موج جدید توفان غبار طی اوایل خرداد، مدارس تعدادی از استان‌ها به‌ویژه استان‌های غربی کشور را به تعطیلی کشاند. حجم متراکمی از ریزگرد در موج جدید توفان غبار که از چند روز پیش آسمان استان‌های غربی را آجری کرده و دید افقی را به‌طرزی کم‌سابقه کاهش داده بود، مدارس پایتخت و استان‌های غربی کشور را به تعطیلی کشاند.
ردپای تروریسم زیست‌محیطی در گردوغبار منطقه / درگیری ۱۸ استان کشور
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در مورد ریزگردها، اظهار می‌کند: گردوغباری که از سوریه بلند می‌شود و کشور ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد در مناطقی است که تروریست‌ها در آنجا حاکم هستند و دائم رزمایش‌های نظامی برگزار می‌کنند، از طرفی اجازه داده نشده است که زمین‌های کشاورزی و مراتع، چندین سال رطوبت ببینند و سبزینگی زمین حفظ شود و این امر باعث شده است زمین کاملاً پودر شود و با کمترین وزش باد، حتی با سرعت‌های پایین، ذرات خاک اوج بگیرند.
تغییرات اقلیمی محور دیدار با نماینده ایران در ژنو
از مهم‌ترین محورهای مورد بررسی در این دیدار می‌توان به تغییرات اقلیمی به خصوص پدیده ریزگردها و گردوغبار، مهاجرت و پناهندگان، نشست‌های زیست محیطی سال ۲۰۲۲، مساله تحریم‌ها، قربانیان بمباران شیمیایی سردشت و همکاری‌های بلند مدت دولت جمهوری اسلامی با کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و فدراسیون بین‌المللی اشاره کرد.
شایع آبله میمونی!
آبله میمون نوعی بیماری مشترک انسان و دام است. این بیماری توسط ویروس آبله میمون یک ویروس DNA، عضو از نژاد Orthopoxvirus ایجاد می‌شود. این گونه بیماری شامل ویروس‌های بیماری‌زای دیگر مانند ویروس واریولا (عامل ایجاد بیماری آبله) نیز است. در اردیبهشت سال گذشته مقام‌های بهداشتی انگلیس از شناسایی یک مورد ابتلاء به بیماری عفونی آبله‌میمون در این کشور خبر داده‌اند.
بی‌آبی و خطر نابودی ۸۴ درصد زمین‌های کشاورزی
دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که تغییرات در آب سبز کشاورزی ۱۶ درصد از زمین‌های زراعی جهان را تحت تأثیر قرار خواهد داد که علاوه بر این مقدار با در نظر گرفتن اثرات آب آبی، محققان تخمین زدند که تا سال ۲۰۵۰ کمبود آب کشاورزی در جهان در ۸۴ درصد از زمین‌های زراعی تشدید شود. دانشمندان می‌گویند این شاخص جدید و جامع می‌تواند به کشورها کمک کند تا تهدیدات و علل کمبود آب را بهتر ارزیابی کنند و استراتژی‌هایی برای کاهش تأثیر خشکسالی‌های آینده ایجاد کنند.
حیات‌وحش را قربانی رفع نیاز روحی شکارچیان نکنیم
فرزاد علیزاده، فعال محیط‌زیست در رابطه با ادعای کنترل جمعیت حیات‌وحش از طریق قرق‌های شکار، اظهار می‌کند: مگر جمعیت حیات‌وحش ما و شرایط زیستگاه‌های ما مانند کشورهای اروپایی است که این افراد موضوع شکار پایدار را به تقلید از اروپاییان مطرح می‌کنند؟ حتی بسیاری از این کشورها نیز امروزه به این نتیجه رسیده‌اند که باید کشتار حیوانات و کسب درآمد از این کار را متوقف کنیم، چراکه امروز تغییرات اقلیمی شرایطی را پیش آورده که حیات‌وحش روزبه‌روز به انقراض نزدیک‌تر می‌شود و نباید با ترویج شکار این روند را تسریع کنیم.
“سگ‌های ولگرد” در حال تبدیل به یک فاجعه ملی و تهدید بزرگ جان شهروندان
جمعیت “سگ‌های ولگرد” در مناطق مختلف کشورمان در پناه اقدامات افراد مدعی حمایت از حقوق سگ‌ها به‌صورت وحشتناکی در حال افزایش است و هرروز شاهد انتشار اخباری از دریده‌شدن کودکان و حتی بزرگ‌سالان توسط این سگ‌ها هستیم، روندی که در حال تبدیل به فاجعه ملی است.
فرسایش آبی ۱۲۵ هکتار از اراضی کشور
هوشنگ جزی، مدیرکل دفتر آبخیزداری و حفاظت از خاک سازمان منابع طبیعی کشور، می‌گوید: ۱۲۵ میلیون هکتار از اراضی کشور دچار فرسایش آبی است و به طور متوسط سالانه ۱۶.۴ تُن در هکتار فرسایش خاک داریم.
فرونشست ۲۲ سانتی‌متری در خلیج گرگان!
علی بیت‌اللهی، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه و شهرسازی، اظهار کرد: در پایش‌های خود در استان گلستان، مشاهده کردیم که در کنار خلیج گرگان نرخ فرونشست ۲۲ سانتی‌متر در سال ثبت شده است که ثبت این آمار آن هم در کنار دریا بسیار عجیب است.
تلف شدن یک پلنگ ماده ایرانی / ‏ «کیجا» از عفونت مرد
«کیجا» ماده‌پلنگ ۱۳ ساله باغ‌وحش ارم که در سال ۹۱ از تله شکارچیان گرفته شده بود و به‌علت عفونت شدید دست، با عمل جراحی و قطع دست به زندگی برگشت، روز ۲۴ خرداد ماه ۱۴۰۱ به‌دلیل عفونت مزمن تلف شد.
علیرضا شهرداری، دامپزشک حیوانات درباره تلف شدن «کیجا» ماده پلنگ پارک ارم، می‌افزاید: این پلنگ به دلیل عفونت طولانی‌مدت که حتی به کانال‌های نخاعی و ستون فقراتش نیز نفوذ کرده بود، تلف شده است.
برهوت شدن تالاب گاوخونی فاجعه ملی است
علی ارواحی، مشاور مدیریت زیست بوم‌های تالابی با بیان اینکه گاوخونی به شرایط بی‌بازگشت نزدیک می‌شود و فرصت محدودی برای احیای این تالاب وجود دارد، تاکید می‌کند: شرایطی که حدود ۲۰ سال حقابه تالاب گاوخونی و حتی حقابه زاینده‌رود به طور کامل و مستمر تأمین نشده و مدیریت منابع آب در حوضه آبریز مدیریت پایدار و توسعه متوازن نبوده است و از پیامدهای آن فشار آوردن بیشتر بر منابع آب تجدیدناپذیر و برداشت از آب‌های زیرزمینی، کسری آبخوان و فرونشست در سطح دشت‌ها است و به مرور هر چه بهره‌برداری تداوم یابد فرونشست بیشتر می‌شود و برای رفع آن باید محیط‌زیست و حقابه تالاب‌ها را در پایین دست حوضه در نظر گرفت.
«سد مارون ۲» ضربه نهایی بر پیکره نیمه‌جان تالاب شادگان
حجت‌الاسلام مجید ناصری‌نژاد، نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی هشدار داد: خطر نابودی و خشکی کامل تالاب شادگان به دنبال ساخت سد مارون دو وجود دارد و اگر وجود دارد و اگر فرامنطقه‌ای و فرااستانی به این موضوع نگاه کنیم ساخت این سد به نفع کشور نیست. تصمیم‌گیران و مسئولان کشور باید همه کشور را یک کاسه ببیند و با در نظر گرفتن استان‌های مبدأ و مقصد اقدام به ساخت سد کنند.
بیابان‌زایی؛ سومین چالش مهم جامعه جهانی
بیابان‌زایی به‌عنوان سومین چالش مهم جامعه جهانی در قرن ۲۱ با اثرات گسترده اکولوژیکی اجتماعی، اقتصادی و زیست‌محیطی به ویژه فقر گسترده و تخریب منابع پایه است که بیشتر به‌واسطه فعالیت‌های انسانی و تغییرات آب‌وهوایی، فروپاشی سرزمین‌ها را درپی دارد.
افتتاح ۸۸ پروژه محیط‌زیستی در سراسر کشور
هم‌زمان با هفتمین روز از هفته محیط‌زیست در ۲۲ خرداد ماه، ٨٨ طرح محیط‌زیستی با حضور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ٢٠ استان کشور افتتاح شد.
به گفته علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، این طرح‌ها با اعتباری حدود ۴٢۵ میلیارد تومان به اضافه ٣٠ میلیون یورو و در بخشی دیگر ٢، ۵ میلیون دلار افتتاح شدند.
ثبت ورزنه به‌عنوان شهر تالابی جهان
ایرج حشمتی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان بیست‌ویکم خردادماه خبر داد؛ شهر ورزنه به‌عنوان شهر تالابی جهان ثبت شد که سایت کنوانسیون رامسر لحظاتی قبل، از میان دو کاندیدای ورزنه و بندر خمیر، ورزنه را به‌عنوان شهر تالابی جهان انتخاب کرد که این امر گواه اهمیت احیای تالاب گاوخونی است.
ششمین آتش سوزی میانکاله در سال ۱۴۰۱
علی کلانه رئیس پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌گوید: متأسفانه از ابتدای سال تا ۲۰ خردادماه ۱۴۰۱ وقوع ششمین آتش‌سوزی در قسمت‌هایی از این زیستگاه ارزشمند رخ داد.
خطر تشدید فرونشست زمین براثر استخراج نفت‌وگاز
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تقریباً تمام شهرهای ساحلی جهان در حال فرونشست هستند؛ در این مطالعه پژوهشگران ۹۹ شهر ساحلی را مورد بررسی قرار دادند و داده‌های آن‌ها حاکی از آن است که همه آن‌ها به سرعت در حال فرونشست هستند. این مطالعه نشان داده است که توسعه شهری و کاهش آب‌های زیرزمینی، فشار مضاعفی را بر سطح زمین (به سمت پایین) وارد می‌کند. در بسیاری از این شهرهای ساحلی، فرونشست زمین علاوه بر بالا رفتن سطح دریاها به خاطر گرمایش زمین، خطر وقوع سیلاب‌ها را دوچندان کرده است. پژوهشگران معتقدند استخراج نفت و گاز نیز می‌تواند یکی‌دیگر از عوامل تسریع فرونشست زمین باشد.
۲۰ میلیون نفر در معرض طوفان‌های نمکی دریاچه قم
موسوی خوانساری، کارشناس محیط‌زیست هشدار داد: اگر حقابه دریاچه نمک قم تأمین نشود، در سال‌های آینده بیش از ۲۰ میلیون نفر در استان‌های تهران، قم، البرز، قزوین و مرکزی در معرض طوفان‌های نمکی قرار خواهند گرفت و زیر پا گذاشتن حقابه زیست محیطی این دریاچه باعث بروز خسارات جبران‌ناپذیری در پایتخت خواهد شد.
مرگ هزاران ماهی در سد حلبی‌ساز بردسیر کرمان
هزاران ماهی براثر خشکسالی، کمبود آب و یا دلایل دیگر در بستر سد حلبی‌ساز بردسیر در حالی تلف شدن هستند و مسئولان هزینه رسوب‌زدایی را بسیار زیاد می‌دانند.
انباشت ۶۰ ساله زباله در جنگل‌های شمال کشور
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در این‌باره هشدار داد که پسماند در جنگل‌های شمال تمام منابع آب و خاک آن را از بین برده است. به گفته سلاجقه هنوز بر سر مالکیت پسماند دعواست و با وجود مافیا پشت این پول کثیف، اجازه ساماندهی در این زمینه داده نمی‌شود.
“پیروز” تنها توله یوزپلنگ ایرانی
پیروز یوزپلنگی آسیایی و فرزند «ایران» و «فیروز» است که در ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ متولد شد و به نماد یوزپلنگ ایرانی تبدیل شده‌است. این یوز تنها توله باقی‌مانده از سه فرزند «ایران» است. پیروز، چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشته و حالا به یک نماد برای معرفی یوز پلنگ ایرانی بدل شده است، اما «پیروز» در ۱۰ ماهگی بر اثر نارسایی کلیوی تلف شد.
امضای تفاهم‌نامه مقابله با گردوغبار میان ایران و امارات
نورالله مرادی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی سازمان محیط‌زیست از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های محیط‌زیستی برای مقابله با طوفان‌های شن و گردوغبار با حضور رئیس سازمان محیط‌زیست و وزیر تغییر اقلیم و محیط‌زیست امارات متحده عربی خبر داد.
تراژدی محیط‌بانان
تنوع زیستی، اقدام برای جلوگیری از انقراض گونه‌ها و تخریب محیط‌زیست، تنها یک شعار نیست بلکه نقشه راهی است که سال‌ها توسط محیط‌بانان اجرایی شده است؛ اما تراژدی‌ها و اتفاق‌های تلخ برای این قشر زحمت‌کش، نشان‌دهنده بی‌پناهی جامعه محیط‌بانان است. از شهادت محیط‌بان شهید «محمد فرهمند» و یک همیار محیط‌زیست «رضا بهرامپور» تا محیط‌بان “برومند نجفی” به دست پدری کشته شد که پسرش را در درگیری از دست داده بود و غم همسر نیز بر دوشش سنگینی می‌کرد.
تلف شدن ۸ یوزپلنگ ایرانی تاکنون در تصادفات / راه حل نجات یوزها
کامبیز برادرانی، پژوهشگر حیات وحش و فعال محیط‌زیست با ابراز تأسف از سانحه تصادف منجر به تلف شدن توله یوز آسیایی در محور میامی-عباس آباد، افزایش دوربین‌های نظارتی کنترل سرعت در زیستگاه توران در این محور را خواستار شد. این هشتمین یوزی است که در یک دهه اخیر در کشور بر اثر تصادف از بین رفته است.
تشکیل کمیته مشترک آبی ایران و ترکیه
حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون کشاورزی در موضوع حقابه ایران از هیرمند و ارس، اظهار کرد: حتی از یک قطره از سهم ملت ایران از حقابه‌های تاریخی و مرزی نخواهیم گذشت.
تکذیب خبر مرگ‌ومیر قوچ و میش‌ها در پناهگاه حیات‌وحش کلاه قاضی
همان طور که در آبان ماه ۱۴۰۰ نیز اعلام شد، فیلم بازنشر شده مرگ‌ومیر قوچ و میش‌ها در فضای مجازی مربوط به فروردین ۱۳۹۸ در پارک ملی گلستان واقع در شمال شرق ایران بوده است.
سیل با ایران چه کرد؟ / امدادرسانی به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر در سیل
بارش‌های سیلابی تابستان امسال از استان فارس، سیستان و بلوچستان آغاز و دامنه آن به پایتخت نیز کشیده شد و تلفات جبران‌ناپذیری به جای گذاشت. مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال احمر صبح روز _یکشنبه نهم مردادماه_ از ادامه عملیات امدادرسانی به دلیل وقوع سیلاب، در ۱۵ استان کشور خبر داد و اظهار کرد: از ابتدای مردادماه تا دهم امدادگران هلال احمر به ۳۷ هزار و ۵۰۰ نفر که تحت تأثیر سیل در ۲۴ استان کشور قرار گرفته بودند، امدادرسانی کرده‌اند.
مطالبه حقابه تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را از وزارت نیرو داریم
سیدعلی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در حاشیه نمایشگاه هم‌افزایی مدیریت ایران، گفت: مطالبه حقابه تالاب گاوخونی و زاینده‌رود را از وزارت نیرو داریم؛ قرار شده است دریچه سد باز شود تا آب این تالاب و رودخانه تأمین شود.
احیای «ببر تاسمانی» پس از انقراض دائمی
استارت‌اپ ژنتیکی «آزمایشگاه موجودات عظیم‌الجثه و علوم زیستی» از تلاش برای احیای گونه منقرض‌شده ببر تاسمانی به زندگی خبر داد.
شناسایی بیش از ۳۰۰۰ صنعت آلاینده در کشور
ایرج حشمتی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست از شناسایی بیش از سه هزار صنعت آلاینده در کشور خبر داد و افزود: این تعداد خیلی کم است و ما باید پایش‌های خود را افزایش دهیم و برای این کار از ظرفیت‌های فناورانه و مراکز دانش بنیان هم بهره بگیریم.
خسارت ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی شیرابه‌های پسماند به کشور
پیام جوهرچی، معاون دفتر مدیریت پسماند سازمان حفاظت محیط‌زیست اظهار کرد: سالانه ۴۸۰ هزار میلیارد تومان خسارات در بخش تولید شیرابه‌های ناشی از پسماندهای تولید شده به کشور تحمیل می‌شود،
افزایش وسعت دریای خزر صحت ندارد!
محمد طالبی متین، مدیرکل دفتر زیست بوم‌ها و سواحل دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن رد خبر بزرگ شدن دریای خزر، گفت: در دریای خزر هرچند سال به صورت دوره‌ای پس روی و پیشروی داریم. در این دوره که ما در آن قرار گرفته‌ایم و اکنون شرایط اقلیم این شرایط را تشدید کرده که در قسمت‌های شرق خزر برای نمونه میانکاله عمق آب بسیار کم است به طوری که باید حدود یک کیلومتر حرکت کنیم تا به عمق بیشتر برسیم.
اعتمادسوزی در جامعه با مازوت‌سوزی
علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با وزارت نفت پیمان بسته‌ایم که امسال خیلی از مازوت سوزی‌ها را حذف کند زیرا مازوت سوزی باعث اعتمادسوزی در جامعه می‌شود.
نابودی ۳۰۰ هزار هکتار جنگل شمال بر اثر آفات
هادی کیادلیری، رئیس دانشکده منابع طبیعی و محیط زیست دانشگاه علوم و تحقیقات تهران اظهار کرد: اوج شیوع و طغیان آفات و بیماری‌ها در جنگل‌های شمال که به منطقه هیرکانی خزری موسوم است طی دهه ۷۰ بوده است که از آن زمان تاکنون حدود ۳۰۰ هزار هکتار از سطح این عرصه آلوده و به‌طور کامل نابود شد.
شتاب‌زدگی برای استحصال آب‌های ژرف
علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست در موضع‌گیری اخیرش درباره استحصال آب‌های ژرف گفته است: با استحصال این منابع برای تأمین آب شرب مشکلی نداشته و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز این منابع را راه حلی برای تأمین آب مناطق کم آب دانسته است.
افزایش آلایندگی‌ها و تعطیلی مدارس
آلودگی هوا امسال، روزهای متمادی ادامه داشت، در این میان حتی تعطیلی مدارس هم نتوانست کمک چندانی به رفع آلودگی کند. البته آلودگی هوای تهران و کلانشهرها در فصل زمستان خبر تازه‌ای نیست. هرساله آلودگی هوا از ابتدای فصل پاییز شروع می‌شود و تا پایان فصل زمستان هم ادامه دارد.
عواقب مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها به بهانه هوای سرد
حسین احمدی‌کیا، عضو گروه پژوهشی آلودگی هوای دانشگاه اصفهان گسترش گازرسانی، توسعه صنایع گازسوز و پایین بودن راندمان نیروگاه‌ها سبب افزایش مصرف گاز طبیعی شده و در مواقع سرد سال کمبود گاز بهانه‌ای برای مصرف سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور است.
نشست ۶ متری سفره‌های آب زیرزمینی دشت دلیجان در استان مرکزی
عزت‌الله آمره‌ای، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان مرکزی اظهار کرد: سطح سفره‌های آب زیرزمینی دشت دلیجان در استان مرکزی به نشستی حدود شش متر رسیده است و صنایع این منطقه وضعیت مناسبی ندارند.
نابودی منابع آب شیرکوه یزد با بهره‌برداری از “معدن دره زرشک شیرکوه”
علی طالبی، رئیس انجمن آبخیزداری ایران اظهار کرد: اگر”معدن دره زرشک شیرکوه” احداث شود، تمام منابع آب زیرزمینی دشت یزد تا شعاع ۱۰ کیلومتری نابود خواهد شد.
خطر پنهان واردات چوب با پوست
اصغر طارمیان، عضو هیئت علمی علوم و صنایع چوب و کاغذ دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران در مورد اقدام شتاب زده در واردات چوب با پوست هشدار داد و اظهار کرد: اگر این واردات با رعایت نکات علمی و نظارت‌های دقیق انجام نشود ریسک ورود آفات و نابودی جنگل‌های شمال کشور را بالا می‌برد.
از بین رفتن پوشش گیاهی علت آتش‌سوزی جنگل‌ها
داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم کشور اظهار کرد: هر سال شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در جنگل‌های کشور هستیم که دلیل آن از بین رفتن پوشش گیاهی است.
«لالین»؛ توله خرس بلوچی در معرض انقراض!
اجرای برنامه‌های حفاظتی و مدیریت مارهای زهرآگین کشور و توسعه زیرساخت‌های لازم در جهت تکثیر در اسارت مارهای زهرآگین با هدف کاهش برداشت از طبیعت
تهیه گزارش ملی از سرشماری گونه‌های شاخص جانوری کشور
تیمار و درمان ۵۰۰ فرد از گونه‌های مهره‌داران و رهاسازی در زیستگاه‌های طبیعی از مرکز پردیسان طی شش مرحله و بازپروری و رهاسازی بیش از ۶۰۰ فرد از گونه‌های حیات وحش در مراکز استان‌ها در سال ۱۴۰۱ انجام شد.
آبگیری سد چمشیر
محمود محضرنیا، مجری سد و نیروگاه سد چمشیر در رابطه با آخرین وضعیت سد اظهار کرد: پس از انجام یک دوره آبگیری آزمایشی در سد چمشیر که تا روز دوشنبه _بیست‌ودوم اسفندماه_ ادامه داشت، تراز آب ذخیره شده در سد به ۵۸۳ سانتی متر رسید. همچنین بررسی‌ها نشان داد میزان EC آب مخزن پس از آبگیری آزمایشی به شکل چشمگیری کاهش یافته است.
خشکی آبخوان‌های کشور
محسن موسوی‌خوانساری، عضو هیئت مدیره انجمن آب و خاک پایدار ایران اظهار کرد: تقریباً نیمی از ۶۰۰ آبخوان‌های آب زیرزمینی دشت‌های کشور در آستانه خشک شدن کامل قرار دارند و شوری آب‌های استحصالی به‌وسیله چاه در سطح کشور دو برابر شده است.
تراژدی تلخ سد خرسان ۳ و آوارگی ۱۰ هزار نفر
کورش درخشان‌زاده، فرماندار شهرستان دنا درباره سد خرسان سه، اظهار کرد: با ساخت و آبگیری سد خرسان سه حدود ۱۷ روستا با جمعیتی قریب به ۱۰ هزار نفر از دهستان سادات محمودی شهرستان دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد زیر آب می‌رود.

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=90534

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up