انواع بستر کشت هیدروپونیک

پرلیت

پرلیت در واقع یک ماده معدنی سبک شبیه پوکهمعدنی است و حصولات انفعلات آتش فشان ها و مواد سیلیسی است .این سنگ معدنی شکننده و با وزن کم است ،پرلیت آب را به سادگی از خود عبور می دهد و از آنجایی که دارای حفرات بسار ریز و فراوان روی سطح خود است ،این ماده هماننده کوکو پیت خنثی است و دانه بندی های متنوعی دارد هر په دانه ها کوچک تر عملکرد بهتری دارد

کوکو پیت

کوکو پیت در واقغ الیاف تنه و میوه درخت نارگیل است .پر مصرف ترین بستر کشت در گلخنه های هیدروپونیک ک این بستر است .کوکو پیت به صورت قالب های خشک و فشرده به دست شما می رسد و با اضافه کردن آب به آن می توان آنرا استفاده نمود ، در جه بندی های کو کو پیت بر اساس طول الیاف به این صورت است
کوکو پیت فاین: طول الیاف کوتاه
کوکو پیت مدیوم:الیاف متوسط
کوکو پیت لانک یا هارش: طول الیاف بلند

Rockwool یا پشم سنگ

وقتی سنگ های بازالت یا برخی از مینرال ها را در دمای بالای ۱۵۰ درجه ذوب می کنیم ماده به دست آمده پشم سنگ نام دارد. این ماده تهویه عالی دارد و می‌تواند رطوبت را به مقدار خیلی خوبی نگهداری کند. البته به نظر می رسد ظرفیت تبادل کاتیونی این ماده کم باشد. پرشین ماده به دست آمده خنثی و تا حدی ممکن است قلیایی باشد.

 

با توجه به اینکه پایداری آن بسیار بالا است دانسیته است بر طبق آزمایش های به عمل آمده بالغ بر ۲۶۲ گرم در هر لیتر است. البته از این ماده یعنی همان پشم سنگ در موارد باغبانی از قدیم بسیار استفاده می شده است. به این صورت که کیسه ها را پر از پشم سنگ می کردند و در آن گیاهان را می کاشتند. همچنین با توجه به نوع گیاه این کیسه های مخصوص را در ارتفاعات متفاوتی قرار می‌ دادند.

 

برای رساندن مواد لازم به گیاه هم با یک قطره چکان آن را به پای هر گیاه  می چکاندند.با توجه به نوع گیاه و بستری که می خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید به انتخاب خود از پشم سنگ هم استفاده نمایید. از جمله پرکاربردترین موارد مصرف پشم سنگ در سیستم های هیدروپونیک و کشت های تحت بستر هیدروپونیک میباشد.

خود پشم سنگ دارای ترکیب جالبی حاوی اکسید مولیبدن است که معمولا سبب بهبود اوضاع خاک محیط می شود و به این طریق در تولید محصولات گیاهی بهتر کمک کننده است. گیاهان جوان می توانند به راحتی در داخل پشم سنگ ریشه دوانی کنند. اگر شما ساکن آپارتمان هستید و می خواهید یک بستر مناسب برای کاشت گلها و گیاهان برای خود بسازید و اگر همچنین در خانه شما اثری از پاسیو نیست می توانید در سیستم هیدروپونیک مبتنی بر پشم سنگ استفاده کنید.

 

زیرا در آن مکان ها بسیار جوابگو است. سیستم هیدروپونیک مبتنی بر پشم سنگ برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا استفاده شد و نتیجه بسیار عالی در برداشت و پس از آن به سراسر جهان انتقال یافت. بزرگترین گلخانه جهان در شهری واقع در انگلستان وجود دارد که با مساحتی بالغ بر ۵۵ هکتار انواع گل و گیاهان را در خود جای داده است این گلخانه مقدار زیادی فلفل و گوجه و خیار را در طول سال پرورش می‌دهد. در این گلخانه به این وسعت تمام آن از پشم سنگ استفاده می شود. زیرا سیستم عامل مبتنی بر هیدروپونیک است.

با توجه به جنس اسفنجی شکل ریشه گیاهان به راحتی می‌ توانند در آن نفوذ کرده و به رشد و نمو خود ادامه دهند و هیچ نوع مانعی بر سر راه رشد آن ها وجود ندارد. و به این جهت پشم سنگ می تواند یک انتخاب عالی برای کشت هیدروپونیک باشد. با توجه به این هفت مورد ذکر شده در این مقاله می توان گفت که پشم سنگ در سیستم هیدروپونیک بهترین انتخاب موجود است. و در هر متر مکعب از آن وزنش تنها بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلوگرم می باشد. پس بر مبنای میزان فشردگی آن می توان برای کشت های مختلف از آن بهره جست.

 

 

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=69248

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up