ایسنا/چهارمحال و بختیاری میزگردی با حضور مسئولان مربوطه در حوزه آب در خبرگزاری ایسنا با موضوعات مختلف در حوزه تامین آب شرب پایدار روستایی، جلوگیری از طرح‌های غیرقانونی انتقال آب و همچنین پروژه‌های آبرسانی در دست اجرا در استان برگزار شد.
به گزارش ایسنا، میزگردی با حضور علی حیدری- سرپرست معاونت عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری، احمدرضا محمدی- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان، فردوس کریمی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان و حسینعلی نقنه‌ای_مسئول مهندسی رزمی تیپ ۴۴ قمربنی هاشم(ع) در خبرگزاری ایسنا با موضوعات مختلف در حوزه تامین آب پایدار، جلوگیری از طرح‌های غیرقانونی انتقال آب و همچنین پروژه‌های آبرسانی در دست اجرا در استان برگزار شد.
اجرای بهشت‌آباد از دستور کار وزارت نیرو خارج شده است

در ابتدای این میزگرد علی حیدری- سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های تامین آب شرب پایدار در استان و پروژه‌های غیرقانونی انتقال آب از استان، اظهار کرد: اجرای پروژه غیرقانونی تونل بهشت‌آباد تا این لحظه از دستور کار وزارت نیرو خارج شده است و هیچ برنامه‌ای برای اجرای این پروژه وجود ندارد، جمع‌آوری کارگاه این پروژه در شهرستان اردل نیز در حیطه اختیارات وزارت نیرو است.
وی در خصوص عملیات اجرایی سد خرسان، بیان کرد: این سد یک منبع آب پایدار با حجم قابل توجه محسوب می‌شود، بخشی از آورد این پروژه از استان و بخشی نیز از استان کهگیلویه و بویراحمد تامین خواهد شد و می‌تواند در تامین آب بخش‌هایی از کشور موثر باشد و تخصیص‌هایی از این سد برای چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته شده، اما هنوز قطعی نشده و پیگیری لازم برای تخصیص نیاز واقعی از این پروژه برای استان در حال انجام است.
حیدری افزود: طرح جامع آب چهارمحال و بختیاری در مجموعه وزارت نیرو و امور آب استان در حال پیگیری است و قطعا بر اساس مطالعات این تخصیص انجام می‌شود، حدس اولیه این است که تخصیص در نظر گرفته شده از سد خرسان افزایش پیدا کند، تونل ۱۳ کیلومتری این پروژه قرار است از استان کهگیلویه و بویراحمد عبور کند و آب را به سمت استان منتقل کند و سپس آب به سمت استان اصفهان منتقل شود که هنوز مسیر آن قطعی نشده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: مشکل اولیه در این استان در بحث تامین آب پایدار این بود که ذخیره آب در استان به درستی صورت نمی‌گرفت و منابع آبی از استان به نحوی خارج می‌شد.
وی با اشاره به طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: این پروژه ظرف چندماه آینده تکمیل و بهره‌برداری می‌رسد، پیشرفت خطوط فرعی این پروژه بالای ۷۰ درصد است، اجرای آبگیر به‌علت برودت هوا به تاخیر افتاد و پروژه به‌صورت غیر رسمی به بهره‌برداری رسیده است.
حیدری با بیان اینکه حدود ۵۵ کیلومتر خط انتقال آب از سد باباحیدر به جونقان در حال اجرا است، عنوان کرد: حجم این پروژه نیز بالا است، پیش‌بینی می‌شود ظرف حداکثر دوماه عملیات اجرایی سد باباحیدر به پایان برسد، با تکمیل این خط انتقال مشکل آب شرب، کشاورزی و صنعت شهرهای و روستاهای در مسیر باباحیدر تا جونقان حل خواهد شد.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به سد نیمه‌تمام گهرو، گفت: افزایش ارتفاع سد در دستور کار قرار گرفت و پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده تکمیل و به‌بهره‌برداری برسد، خط انتقال آب از سد بیدکان نیز در حال اجرا است، برای سالیان آینده باید نیاز آبی استان احصا شود تا بتوانیم تخصیص در نظر بگیریم.
وی در خصوص برداشت آب از حوزه کارون برای مصارف شرب، کشاورزی و صنعت، توضیح داد: ۱۱۱۱ میلیون متر مکعب در سال سهم چهارمحال و بختیاری از کارون است، بخشی از این سهم برداشت می‌شود و بخشی از تخصیص نیز استفاده نمی‌شود، درصدد هستیم تا طرح‌هایی که به آن‌ها آب از کارون تخصیص پیدا کرده به بهره‌برداری برسد و یا آب به سایر طرح‌ها اختصاص پیدا کند.
حیدری در پایان گفت: انتقال آب به یزد و کرمان از طریق سد ونک کاملا منتفی شده است، اما برای تعیین نیاز واقعی استان در حوزه کارون نیازمند مطالعه هستیم.
بهره برداری طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری در آینده‌ای نزدیک

در ادامه این میزگرد فردوس کریمی- مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری در خصوص آخرین وضعیت منابع آبی و اقدامات صورت گرفته در حوزه تامین آب پایدار در استان، اظهار کرد: تامین آب بر عهده شرکت‌های آب منطقه‌ای و توزیع آن نیز بر عهده شرکت‌های آب و فاضلاب است.
وی افزود: در هر استان شرایط تامین آب طبق مولفه‌های خاص انجام می‌شود، در چهارمحال و بختیاری منابع آب قوی و در دسترس بسیاری وجود دارد، مهم‌ترین منابع آب این استان حوزه زاینده‌رود و کارون است، ۸۴ درصد مساحت استان را مناطق شیب‌دار و نیمه کوهستانی تشکیل می‌دهد و عموما بارش‌هایی که به‌صورت باران در استان اتفاق می‌افتد به سرعت به‌صورت روان‌آب از استان خارج می‌شود.
وی با بیان اینکه بارش‌ها در چهارمحال و بختیاری اگر به‌صورت برف اتفاق بیوفتد، فرصتی برای نفوذ در زمین پیدا می‌کند، توضیح داد: از ۱۱ دشت موجود استان، بیلان سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی هفت دشت کاملا منفی است و این نشان می‌دهد که طی سال‌های گذشته تمام ذخایر آبی زیرزمینی را مورد استفاده قرار داده‌ایم.
کریمی با تاکید بر اینکه در یک دهه گذشته محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری در پی خشکسالی‌های پی در پی به‌شدت دچار آسیب شد، یادآور شد: برای جبران آسیب‌های ناشی از خشکسالی نمی‌توان به یکسال پر بارش امیدوار بود و تمامی مشکلات ناشی از خشکسالی با بارش‌های زمستان سال گذشته جبران نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال آبی جاری حدود ۷۱۰ میلی‌متر بارش به‌صورت تجمعی در این استان به ثبت رسید، این آمار نسبت به سال گذشته رشد ۲۲ درصدی و نسبت به میانگین بلندمدت ۲۳ درصد افزایش بارش را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به وضعیت ذخیره آب در مخازن سدهای کوچک چهارمحال و بختیاری، خاطرنشان کرد: ظرفیت سد سورک ۲۵ میلیون متر مکعب بوده و در حال حاضر حدود ۱۰.۵ میلیون متر مکعب آب در مخزن این سد ذخیره شده است که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد حجم ذخیره آب پشت سد افزایش دارد.
کریمی در خصوص سد ناغان، ادامه داد: حجم مخزن این سد شش میلیون متر مکعب است که تاکنون ۴.۵ میلیون متر مکعب آب در پشت این سد ذخیره شده و همچنین در حال حاضر ۴۱ میلیون متر مکعب آب در مخزن سد چغاخور وجود دارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه حجم آب ذخیره شده در مخزن سد کارون چهار در این استان  هم اکنون حدود دو میلیارد مترمکعب است و یک منبع آب پایدار برای استان محسوب می‌شود.
وی با اشاره به اینکه حجم مخزن سد زاینده‌رود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: ذخیره آب این سد در حال حاضر ۴۲۷ میلیون متر مکعب، معادل ۳۵ درصد حجم مخزن است و هنوز تا حجم کامل آبگیری فاصله دارد.
کریمی با تاکید بر اینکه زیرساخت‌هایی را برای تامین آب پایدار در چهارمحال و بختیاری در نظر گرفته‌ایم، بیان کرد: زیرساخت‌های تامین آب در گذشته درخور این استان نبود، طرح آبرسانی برای تامین آب شرب پایدار نیمی از جمعیت استان از سال‌های قبل به مرحله اجرا درآمد، مطالعات اولیه این طرح در سال ۸۵ انجام و عملیات اجرایی آن در سال ۸۹ آغاز شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری افزود: خط انتقال اصلی آب در طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری به طول۱۱۷ کیلومتر به پایان رسیده و تاکنون ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه هزینه شده است، تعداد ٣  ایستگاه پمپاژ، ۱۳۷ کیلومتر خطوط فرعی، آبگیر و تصفیه‌خانه برای این پروژه در نظر گرفته شده بود که تاکنون ۸۷ کیلومتر از خطوط فرعی اجرا شده و باقی‌مانده نیز در حال اجرا است، ایستگاه‌ پمپاژ شماره دو نیز در حال اتمام است.
وی در خصوص عملیات اجرایی تصفیه‌خانه طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری، توضیح داد: سازه های بتنی این بخش از پروژه به اتمام رسیده، همچنین یک قرارداد ۱۳۲ میلیارد تومانی برای خرید تجهیزات مورد نیاز این تصفیه‌خانه منعقد شده و پیمانکار معادل ۷۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد این بخش از پروژه کرده و در حال نصب است.
کریمی با تاکید بر اینکه یک فاز از تصفیه‌خانه طرح آبرسانی نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری آماده بهره برداری است، ادامه داد: یکسری تجهیزات باید به‌صورت سفارشی برای تصفیه‌خانه ساخته شود، در مجموع پیشرفت فیزیکی این پروژه ۹۰ درصد است، اگر اعتبار به موقع به این پروژه تزریق شود، ظرف مدت کوتاهی به بهره‌برداری خواهد رسید، این طرح نیازمند اعتبار کافی برای تکمیل آبگیر، خطوط فرعی و تصفیه‌خانه است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به سدهای در دست احداث در این استان برای تامین آب پایدار در بخش شرب، کشاورزی و …، تصریح کرد: کلنگ سد باباحیدر از سالیان دور و حدود ۱۴ سال پیش به زمین زده شده بود ناموفق بود که مجدد قرارگاه خاتم‌الانبیا به‌عنوان پیمانکار پروژه انتخاب شده است و عملیات اجرایی آن در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا چهارماه آینده این سد وارد مدار بهره‌برداری شود.
وی اضافه کرد: ۱۷ کیلومتر از حدود ۴۵ کیلومتر خط فرعی و اصلی خط انتقال آب از سد باباحیدر تا جونقان برای جمعیتی بالغ بر ۱۳۶ هزار نفر در پنج شهر و ۱۳ روستا تاکنون اجرا شده است، همچنین در این طرح یک ظرفیت ایجاد شده تا بتوان از آن به‌عنوان خط پدافندی برای تامین آب شرب شهرکرد نیز در مواقع لزوم استفاده کرد.
کریمی در خصوص سد گهرو، یادآور شد: عملیات اجرایی این طرح نیز از سال‌های دور آغاز شده بود، این طرح حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و مدت‌ها به دلایل مختلف متوقف بود، اعتبارات عمرانی استانی نیز برای اجرای پروژه کافی نبود، بنابراین در سفر ریاست محترم جمهوری به استان برای آن اعتبار اختصاص یافت و تا شهریورماه به بهره‌برداری خواهد رسید و آب مورد نیاز ۷۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی پایین دست سد با تکمیل این پروژه تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه تکمیل سد آقبلاغ نیز در شهرستان بروجن در دستور کار قرار گرفته است، اظهار کرد: در سال‌های دور مطالعات این سد انجام شده بودولی با توجه به شرایط خشکسالی ۱۰ سال اخیر مجدداً مطالعات آن بازنگری و به اجرا رفته است، ردیف اعتباری با تکمیل مطالعات این طرح به آن اختصاص یافت، قرار است ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه برای سال جاری به این طرح اختصاص پیدا کند، قرارگاه خاتم‌الانبیا برنده مناقصه در این طرح شده و کلنگ آن در بهمن‌ماه بر زمین زده شد و تملک اراضی در مراحل پایانی است، ۲۱ میلیون متر مکعب حجم مخزن است و باید ظرف دو سال به اتمام می‌رسد.
وی با اشاره به عملیات اجرایی سد شهدای چشمه‌علی که در گذشته به سد ونک برای انتقال آب به فلات مرکزی معروف بود، گفت: باتوجه به تغییرات اقلیم مطالعات جدیدی بر روی این پروژه انجام شد و به این نتیجه رسیدیم که این سد نمی‌تواند آب به خارج از استان منتقل کند و تنها برای تامین آب استان در نظر گرفته شده و ذخیره این سد ۱۵۰ میلیون متر مکعب برآورد شده است و تخصیص آن نیز گرفته شد و پس از صدور مجوز برای جذب پیمانکار به مناقصه گذاشته می‌شود.
کریمی در ادامه تاکید کرد: امسال بارندگی خوبی در چهارمحال و بختیاری شاهد بودیم، اما نمی‌توان تصور کرد که با یکسال بارندگی نرمال از خشکسالی عبور کرده‌ایم، در دشت شهرکرد سطح ایستابی آب‌های زیرزمینی ۱۹ متر منفی بود و با بارش‌های رخ داده در سال آبی جاری این عدد تقریبا به ۱۷ متر منفی رسیده است، اگر بارش‌ها در سال‌جاری و آینده استمرار پیدا نکند، منابع آبی برای نیاز استان و استان‌های همجوار کفایت نمی‌کند.
وی افزود: ۹۰ درصد مصارف آب در چهارمحال و بختیاری در حوزه کشاورزی مصرف می شود، بنابراین اصلاح الگوی کشت برای کنترل مصرف در اولویت قرار دارد، در استان‌های کویری و خشک کشت محصولات پرآب بر نباید انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای چهارمحال و بختیاری پایان گفت: وزارت نیرو به برنامه سازگاری با کم آبی توجه دارد و اصل مدیریت مصرف را بعنوان یک روش علمی و منطقی برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب کشور در برنامه های خود دارد که توصیه می شود برای برون رفت از تنش‌های آبی و حفظ محیط زیست به این اصل توجه شود.
طی دو سال گذشته ۲۱۷ کیلومتر از خطوط آبرسانی فرسوده شهرکرد اصلاح شده است

در ادامه احمدرضا محمدی_مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه یکی از رسالت‌های این شرکت توزیع آب شرب همچنین جمع‌آوری و توزیع بهداشتی فاضلاب در شهرها و روستاها است، اظهار کرد: این استان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و از نظر زمین‌شناسی نیز استانی جوان است همچنین بافت منطقه آبرفت‌های عمیق ندارد و دشت‌های این استان دارای عمق کمی هستند درنتیجه منابع آب زیرزمینی فقیری در این ناحیه وجود دارد اما مساحت آب‌های سطحی و رودهای روان غنی هستند.
وی افزود: طی سال‌های گذشته زیرساخت لازم برای بهره‌برداری از منابع غنی آب‌های سطحی در چهارمحال و بختیاری ایجاد نشده و درعوض بارگذاری‌ها بر منابع فقیر آب زیرزمینی گذاشته شده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در حوزه آب شرب حدود ۹۰ میلیون متر مکعب نیاز در استان وجود دارد که از این میزان ۸۴ میلیون متر مکعب از منابع آب زیرزمینی و تنها شش میلیون متر مکعب از منابع آب‌های سطحی تامین می‌شود که البته این میزان نیز از سال ۱۴۰۰ به بعد و با ایجاد تصفیه‌خانه شهرستان سامان محقق شد.
محمدی با بیان اینکه چاه و چشمه درواقع منابع آب‌های زیرزمینی هستند، عنوان کرد: در چهارمحال و بختیاری ۳۸۸ حلقه چاه حفر شده که حدود ۷۰ میلیون مترمکعب آب از آن‌ها برداشت می‌شود، ۱۴ میلیون متر مکعب نیز برداشت آب از چشمه‌های استان انجام می‌شود که در مجموع ۸۴ میلیون متر مکعب از این منابع برای تامین آب شرب برداشت می‌شود درحالی که این استان یکی از استان‌هایی است که متوسط آب‌دهی چاه‌های آن در کمترین حد خود قرار دارد و این بیانگر فقر آب‌های زیرزمینی است.
وی اضافه کرد: با توجه به مطالب ذکر شده می‌توان گفت نیاز بود از مصرف آب‌های زیرزمینی به سمت استفاده از منابع غنی آب‌های سطحی حرکت شود که به همین جهت در سال ۱۳۸۵ مطالعات لازم درخصوص طرح تامین آب شرب نیمی از جمعیت چهارمحال و بختیاری از طریق آب‌های سطحی آغاز شد که درحال تکمیل است و با این کار وضعیت تامین آب در استان متفاوت خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: طرح اصلی که برای تامین آب شرب نیمی از جمعیت استان در نظر گرفته شده بود بیش از ۱۷ سال طول کشید و در طول این سال‌ها نیاز بود هرساله فعالیت‌هایی در قالب پروژه‌های تنش و به صورت کوتاه‌مدت انجام شود، طی دو سال گذشته بالغ بر ۳۰ حلقه چاه حفر شد تا کمبود آب موجود در استان تامین شود.
محمدی یادآور شد: طی دو سال گذشته ۲۱۷ کیلومتر از خطوط آبرسانی فرسوده اصلاح شد که این کار تاثیر بسزایی در جلوگیری از هدررفت آب دارد همچنین یک باب تصفیه‌خانه در شهرستان سامان تکمیل و به بهره‌برداری رسید که در سال ۱۴۰۱ به رفع تنش آبی در شهر شهرکرد که در اثر ایجاد مشکل در چشمه کوهرنگ به وجود آمده بود کمک کند همچنین این تصفیه‌خانه در رفع تنش‌های آبی موجود در سراسر استان موثر است.
وی بیان کرد: در سال ۱۳۹۹ آبرسانی به حدود ۲۰۰ روستا در چهارمحال و بختیاری به وسیله تانکر انجام می‌شد اما درحال حاضر این رقم به ۵۳ روستا رسیده که امیدواریم با جهاد آبرسانی شکل گرفته در کشور و استان تعداد این روستاها به صفر برسد همچنین در حوزه جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب طی دو سال گذشته بالغ بر ۲۸ کیلومتر شبکه فاضلاب و شش باب تصفیه‌خانه در استان ایجاد شد که برخی از این تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسیده و برخی نیز آماده بهره‌برداری هستند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری با تاکید بر اینکه این استان سرچشمه دو رود است، افزود: به همین جهت پاک بودن استان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بنابراین ایحاد تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرهای فاقد تصفیه‌خانه در دستور کار قرار گرفت و در دهه فجر سال جاری نیز عملیات ایجاد تصفیه‌خانه در ۹ شهر و چهار روستا آغاز شد، از گذشته نیز ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در هشت شهر آغاز شده بود که درحال تکمیل هستند و درحال حاضر ایجاد تصفیه‌خانه در ۱۷ شهر و چهار روستا درحال اجرا و پیگیری است.
محمدی ادامه داد: در جهاد آبرسانی مناطق محروم بیش از سایر مناطق مورد توجه قرار دارند در چهارمحال و بختیاری نیز در فاز اول این طرح آبرسانی به ۹۷ روستا در دستور کار قرار گرفت البته این طرح تنها به این تعداد روستا محدود نشده است و تمامی روستاهایی که در مسیر اجرای طرح آبرسانی قرار داشتند نیز مشمول طرح شدند.
وی عنوان کرد: در پروژه آبرسانی سردشت در لردگان لازم است ۴۳ هزار متر لوله فولادی، ۱۰۵ هزار متر شبکه توزیع در روستاها، هشت باب ایستگاه پمپاژ آب، ۲۵ باب مخزن، یک باب تصفیه‌خانه متعارف و ۳۰ کیلومتر شبکه برق‌رسانی ایجاد شود و این یعنی پروژه‌های آبرسانی که در دست اقدام هستند همگی پروژه‌های سنگین و مهمی محسوب می‌شوند که با اتمام آن‌ها جمعیت چهارمحال و بختیاری از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در طرح‌های آبرسانی استان تلاش شده از منابع آب پایدار استفاده شود و حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد منابع از آب‌های جاری هستند و مابقی طرح‌ها نیز به علت نزدیک نبودن منابع آب جاری به آن‌ها از چاه استفاده شده است که این چاه‌ها نیز از عمق زیادی برخوردار هستند درنتیجه پایداری مناسبی دارند.
محمدی درخصوص مشکل کاهش افت فشار آب در برخی مناطق شهرکرد تصریح کرد: تامین فشار آب در ساختمان‌های بیش از دو طبقه برعهده مجتمع است و باید برای این منظور از سیستم تامین فشار آب استفاده شود اما این موضوع در شهرکرد مورد توجه قرار نگرفته است به همین جهت تلاش شده تا نارضایتی مردم به حداقل میزان برسد.
وی خاطرنشان کرد: شبکه آبرسانی شهرکرد نیازمند بازنگری است که مطالعات موردنیاز این موضوع انجام و اجرای اصلاحات نیز از بخش شرقی شهر آغاز شده و به مرور انجام خواهد شد همچنین مقرر شده است مخازن جدید به شهر افزوده شود و لوله‌های آبرسانی برخی محلات شهر که عمر حدود ۷۰ ساله دارند تعویض خواهند شد.
سپاه حضرت قمربنی هاشم(ع) با شعار “آبرسانی پایدار، سالم و بهداشتی” به کمک دولت آمده است

در پایان میزگرد حسینعلی نقنه‌ای_ مسئول مهندسی رزمی تیپ ۴۴ قمربنی هاشم(ع) اظهار کرد: قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) سپاه قمربنی هاشم(ع) با ظرفیت گردان مهندسی تیپ ۴۴ و بسیج سازندگی با شعار “آبرسانی پایدار، سالم و بهداشتی” به کمک دولت آمده است.
وی افزود: سپاه قمربنی هاشم(ع) دو قرارداد در حوزه آبرسانی با آبفا منعقد کرده است که قرارداد اول درخصوص آبرسانی به ۹ مجتمع، پنج شهرستان و ۴۴ روستا با اعتبار ۱۶۰ میلیارد تومان است و از ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ آغاز شد پس از آغاز کار تعداد روستاها به ۷۷ روستا تغییر پیدا کرد چون برخی از این روستا در مسیر اجرای طرح قرار داشتند اما در لیست قرار نداشتند، با تعاملاتی که انجام شد این روستاها به طرح افزوده شدند تا تعداد روستاهای دارای تنش آبی در چهارمحال و بختیاری به صفر برسد.
مجری قرارگاه محرومیت زدایی امام حسن (ع) در استان ادامه داد: درخصوص تامین اعتبار برای اجرای طرح‌های آبرسانی مشکلی وجود ندارد و مقرر است در فاز نخست اجرای طرح ۷۷ روستای ذکر شده به اتمام برسند.
نقنه‌ای عنوان کرد: در مجتمع اول یعنی خانمیرزا، لردگان، کیار، کوهرنگ و اردل قرارداد اول ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته همچنین بیشترین میزان مصرف اعتبار و پیشرفت کار مربوط به مجتمع خانمیرزا است، در لردگان نیز سه مجتمع وجود دارد، کیار، کوهرنگ و اردل نیز دیگر مجتمع‌ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: دومین قرارداد سپاه قمربنی هاشم(ع) در حوضه آبرسانی مربوط به سردشت است که در آن آبرسانی به ۵۳ روستا با اعتباری بالغ بر ۴۲۰ میلیارد تومان انجام خواهد شد و زمان پیش‌بینی شده برای اجرای این پروژه نیز ۳۰ ماه است و امیدواریم این طرح در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسد.
انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up