مراسم تکریم و معارفه خدمتگزاران شهر برگزار شد

مراسم تکریم و معارفه خدمتگزاران شهر برگزار شد_6215d889a4816.jpeg

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان در این مراسم اظهار کرد: چند سالی است که مشکل نخست اصفهان مسائل محیط زیستی است به طوری که هر کجا می‌رویم مردم از ما رفع مشکلات زیست‌محیطی را طلب می‌کنند.

وی افزود: در این راستا هدف نخست مدیریت شهری در برنامه پنج ساله شهرداری کاهش آلودگی هوا و رفع مشکلات زیست‌محیطی است.

شهردار اصفهان تصریح کرد: همانطور که همگان می‌دانند راه حل رفع این مشکلات نخست جریان دائمی زاینده‌رود است، اطلاع دارم که مدیران عالی استان تلاش‌های وافری دارند و از هیچ کوششی در این زمینه اعم از رایزنی در بیرون از استان و تدابیر در داخل استان دریغ نکرده‌اند.

قاسم‌زاده با بیان اینکه معضل فرونشست زمین را با هیچ‌چیزی جز جریان دائمی آب در زاینده رود نمی‌توان حل کرد، تصریح کرد: راه حل دوم مشکلات زیست محیطی اصفهان، برچیده شدن صنایع آلاینده استان است، نگاه مسئولان عالی استان نقطه‌ای و جزئی نیست، بلکه دیدگاه بلند و فرا نقطه‌ای دارند، در این راستا در یک نگاه بلند مدت باید صنایع آلاینده از اطراف اصفهان کوچ کنند و نباید از هیبت و همینه این صنایع خوف به دل راه بدهیم که در صورت رفتن آنها چه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: لازم است با یک برنامه ریزی اصولی و کار کارشناسانه و علمی یک زمان بندی برای جابه‌جایی و کوچ این منابع آلاینده از سطح شهر در نظر بگیریم؛ اگر این امر را بپذیریم، باور کنیم و در مراجع رسمی به تصویب برسانیم، حداقل از اکنون می‌توانیم جلوی توسعه فولاد و پالایشگاه را بگیریم که در بلند مدت این منابع آلاینده از سطح شهر برچیده خواهد شد.

شهردار اصفهان اظهار کرد: راه حل سوم توسعه و تقویت حمل و نقل عمومی است که این راهکار در دست شهرداری قرار دارد در این راستا باید کمک کنیم این بخش از سهم آلایندگی را کاهش دهیم.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: برای سال ۱۴۰۱ در مجموع ۳۷ درصد از کل بودجه شهرداری و۵۰ درصد از اعتبارات بودجه عمرانی سال آینده به حمل و نقل عمومی، اصلاح معابر، توسعه ناوگان تاکسیرانی، اتوبوسرانی و قطار شهری اختصاص یافته است.

وی تاکید کرد: علی رغم همه پیشنهادات و انتظارات متعدد در موضوعات فرهنگی و توسعه شهری، در شهرداری و شورای شهر به این اجماع رسیدیم که اولویت نخست برای تحقق “اصفهان من، شهر زندگی” رسیدگی به مسائل زیست‌محیطی است.

شهردار اصفهان گفت: طبیعت با کسی شوخی ندارد و اگر به طبیعت بی‌مهری کنیم با بحران‌های بزرگی روبرو می‌شویم، قوام اصفهان به جریان دائمی زاینده رود و زدودن آلاینده‌ها از سطح شهر بستگی دارد.

قاسم‌زاده افزود: اصفهان از قدیم الایام یک باغ شهر بوده است، لذا سعی کردیم این هویت اصلی شهر را بر اساس فضای سبز زنده حفظ کنیم.

وی توضیح داد: در شهرداری اصفهان سعی شده با اختصاص بودجه‌های مناسب این هویت شهری محقق شود، اما ما در حد توان این کار را می‌کنیم به عنوان نمونه برای سال آینده چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حوزه حمل و نقل برآورد شده که بالغ بر هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آن به قطار شهری اختصاص یافته و با توجه به ذخیره سازی منابع از قبل و برنامه‌ریزی مدون قریب به دو هزار میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۱ در اختیار سازمان قطار شهری است.

شهردار اصفهان ادامه داد: این رقم‌ها کفاف اجرای کامل پروژه را نمی‌دهد، اما با توجه به صحبت‌ها و رایزنی‌های انجام شده، منابع مالی جدید را با پیشنهاداتی از سوی مسئولان استانداری شناسایی کردیم، بنابراین به آینده قطار شهری امیدواریم که با تحقق این منابع، احداث خط دو مترو، تکمیل خط یک و آغاز خط سه قطار شهری سریع‌تر انجام شود.

قاسم زاده خاطرنشان کرد: بر اساس حسن تدبیر مسئولان گذشته، الگوی خط دو قطار شهری به نحوی طراحی شده است که می‌توان در صورت پشتیبانی منابع مالی هر ۱۶ ایستگاه خط دو مترو را همزمان تکمیل کرد.

وی از زحمات همه مدیران در سازمان قطار شهری از گذشته تا کنون تشکر کرد و گفت: تغییرات مدیریتی به مفهوم بد بودن مدیران گذشته نیست و بلوغ در تغییرات مدیریتی از نقاط شاخص اصفهان محسوب می‌شود.

لزوم بازنگری در حوزه تاکسیرانی / اصفهان به شبکه‌ای از خطوط قطار شهری نیاز دارد

ابوالفضل قربانی، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در این نشست اظهار کرد: از دو مدیری که پیش از این در دو سازمان قطار شهری و سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان خدمت کرده‌اند قدردانی می‌کنیم و برای مدیران جدید جهت خدمت مضاعف دعا گو هستیم.

وی افزود: جهاد تبیین که اخیراً رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید داشتند به عنوان یک فریضه بر دوش همه افراد جامعه است و همه حتی ما که در حوزه مدیریت شهری فعال هستیم، باید جهاد تبیین را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار دهیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: اگر توسعه شهر اصفهان را پیش از انقلاب اسلامی با توسعه امروز شهر بنگرید قطعاً اذعان خواهید کرد که بیش از دو برابر این توسعه رقم خورده به طوری که امروز وسعت شهر از هر سو چند برابر شده است.

قربانی تاکید کرد: نوع خدمات پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وضع کنونی بسیار متفاوت و گسترده شده است به طوری که کارهای بسیار بزرگی در کشور و شهر اصفهان رقم خورده است.

وی خاطرنشان کرد: باید دستاوردهای انقلاب اسلامی بازگو و تبیین شود، به طور مثال پیش از انقلاب قطار شهری محلی از اعراب نداشت، اما اکنون شاهد اجرای این پروژه عظیم هستیم.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به تصویب بودجه شهرداری در صحن علنی امروز شورا گفت: تیم جدید مدیریت شهری با شوق به خدمت بیشتر در راستای تحقق بودجه ۱۴۰۱ تلاش خواهد کرد.

قربانی با اشاره به اینکه رقم بودجه عمرانی نسبت به همه سال‌ها افزایش یافته است، افزود: ۷۵ درصد از بودجه کل شهرداری به اعتبارات عمرانی تعلق دارد و در بین بودجه عمرانی بیشتر این مبالغ به حمل‌ونقل عمومی خاصه قطار شهری و حلقه حفاظتی اختصاص یافته است.

وی گفت: امیدواریم حلقه چهارم ترافیکی را در این دوره در اختیار مردم قرار دهیم، همچنین تلاش داریم فاز نخست خط دو قطار شهری هر چه زودتر به نتیجه برسد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ما امروز شبکه‌ای از خطوط قطار شهری را در کلان شهری مثل اصفهان نیاز داریم، خاطرنشان کرد: سهم تاکسی‌های شهر در جابه‌جایی مسافران روزانه ۱۳ درصد است، بنابراین به تحول چشمگیر نیاز داریم و باید شیوه‌های خود را در این بخش مورد بازنگری قرار دهیم چراکه ظهور و بروز تاکسی‌های اینترنتی نشان داد ما باید اقدامات بیشتری انجام دهیم.

قربانی اظهار کرد: اگرچه عنوان سازمان، نظارت و مدیریت است، اما باید در عین حال برای بهبود وضعیت تاکسیرانی هم از لحاظ جامعه تاکسیرانان و هم از نوع سیستمی باید تلاش بیشتری شود تا این مجموعه را کارآمدتر کند.

نوسازی ناوگان، تسهیل در امور رفاهی و پیگیری بیمه رانندگان در دستور کار

محمد پرورش، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان در این جلسه با بیان اینکه حمل‌ونقل عمومی یکی از مهمترین فعالیت‌های انسانی در جهان است، اظهار کرد: این امر یک بخش حتمی از اقتصاد به شمار می‌رود و نقش مهمی در روابط فضایی بین مکان‌ها دارد.

وی با بیان اینکه حمل‌ونقل، پیوندهای ارزشمندی بین مناطق و فعالیت‌های اقتصادی بین مردم ایجاد می‌کند، لذا یک فعالیت چند وجهی است که از حیث رویکرد اجتماعی، زیست‌محیطی و فرهنگی حائز اهمیت است، تصریح کرد: حمل‌ونقل به مثابه شریان‌های اصلی یک شهر اهمیت به‌سزایی در نظم و انضباط عمومی شهر و رفاه و آسایش شهروندان دارد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه امروزه نقش و سهم چشمگیر حمل و نقل در برنامه‌های توسعه پایدار برای کلانشهرهای بزرگی همچون اصفهان انکارناپذیر و قابل تأمل است، ادامه داد: در حال حاضر بالغ بر ۱۹ هزار نفر به‌طور مستقیم و بالغ بر دو میلیون نفر با یک یا حداکثر دو واسطه با سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی ارتباط دارند که جایگاه و اهمیت این سازمان را در ساختار مدیریت اجتماعی اقتصادی و فرهنگی شهر نشان می‌دهد و وظیفه‌ای سنگین برای این سازمان تعیین می‌کند؛ وظیفه‌ای که به جز همراهی رانندگان به‌عنوان سفیران خدمت و کارکنان تلاشگر سازمان، همراهی و همدلی تک تک دغدغه‌مندان و مدیران شهر و استان را می‌طلبد.

وی تاکید می‌کند: در کشور ما تاکسی دارای جایگاه ویژه‌ای در سیستم حمل‌ونقل شهری است و شخصیت یک شهر را می‌توان از روی تاکسی‌های آن حدس زد؛ تاکسی‌های هر شهر و رانندگان آن میزان قانونمندی و شخصیت اجتماعی شهروندان را نشان می‌دهند و اهمیت این سامانه در شهر اصفهان از آنجایی نشئت می‌گیرد که بالغ بر ۲۵ درصد از سهم حمل‌ونقل، یعنی یک میلیون سفر را به خود اختصاص داده است.

پرورش گفت: نوسازی ناوگان، تسهیل در امور رفاهی، پیگیری بیمه رانندگان و تسهیل در دریافت خدمات خودرو و هوشمندسازی از اهم برنامه‌های من برای مدیریت تاکسیرانی شهر اصفهان است که امیدوارم با استفاده از ظرفیت نخبگان و اندیشمندان این حوزه و با مشارکت خود رانندگان به عنوان گردانندگان اصلی و صاحبان اصیل خانواده بزرگ تاکسیرانی بتوانیم کارنامه قابل قبولی از خود ارائه دهیم و نیازها و مطالبات شهر، شهروندان و تاکسیرانان سخت‌کوش و نجیب را پاسخگو باشیم.

قطار شهری یک پروژه عدالت محور است

سید محسن واعظی‌فر، مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به اینکه پروژه قطار شهری از جمله پروژه‌های زمان بر است و نمی‌توان در این زمینه تعجیل کرد و باید صبور بود، گفت: بر اساس برنامه بودجه، افتتاح خط دو قطاری شهری هفت‌ساله دیده شده این در حالی است که طبق آخرین آمار، تاکنون خط دو مترو حدود ۱۷.۵ درصد پیشرفت داشته است.

وی افزود: در سال ۲۰۲۱ بانک جهانی میزان خسارت آلودگی هوا به شهر تهران را دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار اعلام کرده است، چنان‌چه بخواهیم این میزان را با جمعیت اصفهان محاسبه کنیم، تقریباً ۵۰۰ میلیون دلار سالانه خسارت بابت آلودگی هوا باید به شهر اصفهان پرداخت شود.

مدیرعامل سازمان قطار شهری اصفهان ادامه داد: طبق استاندارد جهانی اگر هزینه احداث هر کیلومتر مترو را ۵۰ میلیون دلار در نظر بگیریم، بر اساس میزان خسارت آلودگی هوا، می‌توان خط دو متروی اصفهان را طی دو تا سه سال آینده تکمیل کرد.

وی تاکید کرد: خسارت ناشی از آلودگی هوا، اهمیت مترو را بیش از پیش مشخص می‌کند، چراکه آلودگی هوا هزینه‌های پنهان زیادی را بر دوش دولت‌ها و مدیریت شهری در عرصه سلامتی، پزشکی و اجتماعی تحمیل می‌کند و مسئولین شهری باید این امر را مدنظر داشته باشند.

واعظی‌فر با بیان اینکه باید یک نگاه جدی‌تر به پروژه قطار شهری داشته باشیم، تصریح کرد: پروژه قطار شهری یک پروژه عدالت محور و در راستای محرومیت زدایی اجرا شده است، زیرا این به اثبات رسیده که با احداث ایستگاه‌های قطار شهری در مناطق، توسعه شهری، عمرانی و آبادانی رقم می‌خورد.

وی تصریح کرد: امروز ما در ورود به سازمان قطار شهری با توکل، نصرت الهی را طلبیده‌ایم، اما یکی از جلوه‌های نصرت الهی حمایت همه جانبه مدیران شهری از سازمان قطار شهری است.

مدیر عامل سازمان قطار شهری اصفهان خاطرنشان کرد: فقط سیویل خط دو به قیمت روز هشت هزار میلیارد تومان است که علاوه بر آن ۵۹۴ میلیون یورو هزینه تجهیزات است که جز با همکاری از سوی مسئولان شهری رقم نمی‌خورد.

وی تاکید کرد: تا به امروز حدود یک پنجم خط دو قطار شهری محقق شده است، علی‌رغم آنکه زمان این خط هفت ساله دیده شده اما در صورت حمایت همه جانبه، چهار تا پنج ساله می‌توانیم انجام دهیم.

واعظی فر عنوان کرد: مشکلات متعددی در زمینه قطار شهری داریم به عنوان مثال در خط یک قطار شهری به قیمت روز حدود ۱,۸۰۰ میلیارد تومان منابع مالی بابت بدهی گذشته هزینه تکمیل تجهیزات و خرید واگن جدید نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: قطار شهری اصفهان امروز روی ریل توسعه و پیشرفت قرار گرفته و وابسته به مدیر و شخص نیست، البته اگر منابع مالی تأمین شود.

احداث هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه در بر دارد

محمد رضا بنکدار هاشمی، مدیرعامل سابق سازمان قطار شهری اصفهان نیز در این نشست اظهار کرد: امروز در نزدیکی ایام بازنشستگی خود هستم و خوشحالم که در این مدت توانستم سابقه‌ای از موفقیت پروژه‌های بزرگ و خوب را به جا بگذارم.

وی تصریح کرد: کار خود را از دهه ۷۰ در سازمان میوه و تره بار مرکزی اصفهان آغاز و پروژه‌های خوبی را با موفقیت انجام دادیم، در ادامه کار با ورود به شهرداری مرکزی پروژه‌های مختلف مثل مجموعه‌های پل‌های شهری، فرهنگسراها، کتابخانه مرکزی و فاز نخست پروژه ورزشگاه نقش جهان و چند پروژه بزرگ شهر دیگری به کمک دوستان به سرانجام رسید و در نهایت از سال ۹۵ در سازمان قطار شهری انجام مسئولیت کردم.

مدیر عامل سابق سازمان قطار شهری اصفهان افزود: در حال حاضر پروژه خط دو قطار شهری در شرایط خوبی قرار دارد، به طوری که ۱۳ ایستگاه به صورت فعال در حال احداث است؛ از دو جبهه غرب و شمال شرقی نیز حفاری در حال انجام است که تاکنون حدود ۹ کیلومتر حفاری صورت گرفته که کار ارزشمندی است.

وی ابراز کرد: اگر حمایت‌های شهرداری و استانداری نبود به هیچ وجه چنین شرایط خوبی در قطار شهری پیش نمی‌آمد، علی‌رغم اینکه مدیریت قبلی شهر خواهان افتتاح ایستگاه‌هایی از خط دو قطار شهری بود، اما همیشه گوشزد می‌کردم که این امر زمان‌بر است.

بنکدار هاشمی عنوان کرد: ولی امروز قطعاً می‌توانم ادعا کنم با توجه به اینکه از صفر تا صد برخی از پروژه‌های ایستگاه قطار شهری در حال تکمیل است، در دوران مدیریت جدید شهری و با پشتوانه استانداری و مدیریت شهری افتتاح خواهد شد.

وی اذعان کرد: پروژه قطار شهری پروژه گرانی است به نحوی که برای احداث هر کیلومتر مترو حدود ۵۰ میلیون یورو هزینه در بر دارد و این عدد قابل توجه می‌طلبد مدیریت شهری نگاه ویژه‌ای در تأمین منابع مالی داشته باشد.

وی با ابراز امیدواری از سیاست‌های مدیریت جدید شهری در بحث قطار شهری گفت: مدیریت جدید شهر به خط دو قطار شهری بسنده نکرده‌اند و پروژه توسعه خط یک را که از ایستگاه عاشق آباد به سمت میدان دانشگاه صنعتی اصفهان است هم مدنظر دارد، این پروژه به این دلیل که بر روی سطح اجرا می‌شود مشکلات عدیده حفاری زیر زمینی را ندارد و به سرعت محقق خواهد شد.

بنکدار هاشمی با بیان اینکه روحیه تعاملی لازمه اجرای این پروژه است، توضیح داد: همچنین خط سه قطار شهری که از سمت میدان آزادی به سمت غرب اصفهان نیز اگر محقق شود شبکه خطوط قطار شهری مد نظر مدیران شهری به نوعی در اصفهان محقق می‌شود.

نوسازی ۶۰۰ تاکسی شهر اصفهان

هادی منوچهری، مدیرعامل سابق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان نیز در این جلسه اظهار کرد: شاید بسیاری سازمان تاکسیرانی را فقط به خودروهای پلاک زردرنگ می‌شناسند در حالی که سه هزار راننده آژانس تاکسی تلفنی و ۸۵۰۰ راننده سرویس مدارس و ۹ هزار راننده پلاک «ت» تاکسیرانی در مجموع جمعیت حدود ۲۲ هزار نفری را در سازمان تاکسیرانی تشکیل می‌دهند.

وی افزود: اهم فعالیت‌های این سازمان در سه سرفصل رقم خورده است، نخست هوشمند سازی که در چند سال اخیر بیش از ۳۰ پروژه به صورت صد در صدی محقق شده است.

مدیرعامل سابق سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان ادامه داد: به طور مثال به صورت دستی بر فعالیت تاکسیرانان نظارت می‌شد، اما در حال حاضر الکترونیکی انجام می‌شود، سامانه سرویس مدارس به صورت برخط و به روز آماده است، در بحث برون‌سپاری شرکت‌ها نیز اقدام شده و نظارت تصویری گستردگی خوبی دارد.

وی ابراز کرد: امروزه قدم‌های خوبی در حوزه هوشمندسازی در سازمان تاکسیرانی انجام گرفته اگرچه باید بیش از این باشد.

منوچهری در حوزه معیشت رانندگان گفت: با توجه به اینکه ظرفیت شهرداری در این بخش کم بود، مجبور شدیم از ستاد فرمان اجرایی امام کمک بگیریم و تسهیلات بانکی به هفت هزار راننده ارائه کنیم، البته در این راستا بسته‌های مختلفی معیشتی و رفاهی به رانندگان به روش‌های مختلف داده شده است.

وی با اشاره به آرامشی که در بخش تاکسیرانان در سال‌های اخیر بوده است و هیچ تشنج و تجمعی اعتراضی رخ نداده تصریح کرد: تاکنون ۶۰۰ خودرو تاکسی نوسازی شده است که در سطح کشور رتبه اول را کسب کردیم، اما با نقطه آرمانی و ایده آل فاصله داریم و برای اینکه به رقم مطلوب برسیم باید کمک شهرداری را داشته باشیم.

مدیرعامل سابق سازمان نظارت و مدیریت بر تاکسیرانی شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه برای ایجاد تحول در حوزه تاکسیرانان راهی جز کمک دولت و یا باز گذاشتن دست راننده برای تعیین نرخ کرایه نداریم، گفت: سفر با تاکسی یک سفر لوکس در جهان حساب می‌شود ولی در ایران چنین نیست.

وی تصریح کرد: ایران جز معدود کشورهایی است که دچار مشکلات جدی در بحث تاکسیرانی و تاکسیرانان است، قطعاً باید با نگاه ویژه ای از سوی دولت و شهرداری رفع شود، چرا که نمی‌توان انتظار یک سفر لوکس و با خودرو خوب و شیک را داشته باشیم و با مبالغ اندک کرایه به راننده تاکسیرانی فشار بیاوریم.

منوچهری خاطرنشان کرد: امروز قیمت خودروها و هزینه‌های مرتبط با آنها به شدت بالا رفته است و با مبالغ اندک کرایه نمی‌توان انتظار ورود خودروهای چند صدمیلیونی هیبریدی را برای ناوگان تاکسیرانان در سطح شهر داشته باشیم.

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=76237

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up