صادق ضیائیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: امروز و فردا شاهد رشد ابرهای همرفتی و فعالیت سامانه بارشی و در پی آن، رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، خواهیم بود.
وی افزود: این وضعیت امروز غرب خراسان شمالی، گلستان، قزوین، زنجان، همدان، مرکزی، قم، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، شرق لرستان، یزد، هرمزگان، فارس و دامنه و ارتفاعات در نیمه غربی کرمان و جنوب سیستان و بلوچستان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا تصریح کرد: فردا نیز مناطق تحت تأثیر این سامانه شامل دامنه و ارتفاعات در مازندران، البرز و تهران، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس، شرق لرستان، جنوب همدان، جنوب مرکزی، شمال شرق و غرب هرمزگان، جنوب و جنوب غرب کرمان است.
وی ادامه داد: در پی فعالیت سامانه مذکور، احتمال آب‌گرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، احتمال سیلاب و بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، صاعقه، وزش باد، در نواحی مستعد خیزش گردوخاک، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال وجود دارد.
ضیائیان خاطرنشان کرد: احتیاط و اجتناب از تردد، توقف و اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفرهای برون‌شهری به ویژه در اطراف رودخانه‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها باید در دستور کار قرار گیرد.
تداوم گرادیان فشاری
وی همچنین با اشاره به تداوم سامانه گرادیان فشاری، گفت: در پی تداوم فعالیت این سامانه، شاهد وزش باد شدید و در نواحی مستعد خیزش گردوخاک خواهیم بود. روز سه‌شنبه خراسان جنوبی، شرق و نیمه جنوبی خراسان رضوی، شمال سیستان و بلوچستان، تهران، البرز، مرکزی، قم، اصفهان، سمنان، یزد و شمال شرق کرمان، تحت تأثیر این سامانه قرار خواهند گرفت.
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: مناطق تحت تأثیر این سامانه در روز چهارشنبه سمنان، تهران، قم، البرز، یزد، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، شمال اصفهان، کرمان، شمال و شرق فارس و در روز پنجشنبه سمنان، نیمه جنوبی خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال شرق فارس، یزد و نیمه شرقی اصفهان خواهند بود.
وی افزود: در پی فعالیت سامانه مذکور، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک و احتمال طوفان گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها، تیرهای برق و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهن‌سال انتظار می‌رود.
ضیائیان گفت: احتیاط و اجتناب از رفت‌وآمدهای غیرضروری برای افراد سالمند و بیمارهای تنفسی و قلبی، پرهیز از فعالیت‌های کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و پارک نکردن خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه کاره و درختان کهن‌سال و محدودیت در فعالیت‌های کشاورزی توصیه می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up