احمد فتحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به ثبت ملی دو میراث ناملموس در شهرستان لنجان، اظهار کرد: آثار ناملموسی همچون آداب، رسوم، آئین‌ها، مهارت‌ها، ادبیات و فولکلور از دارایی‌ها و ذخایر ارزشمند فرهنگی مردم جهان به‌شمار می‌آید و ثبت چنین آثاری در فهرست آثار ملی که دارای ارزش فرهنگی است، سبب حفظ آن‌ها و رونق صنعت گردشگری خواهد شد.
وی افزود: ثبت میراث ناملموس در فهرست آثار ملی مستلزم پژوهش، مطالعه میدانی و مستندنگاری است و با توجه به وجود میراث ناملموس متعدد در شهرستان لنجان، برنامه‌ریزی برای مطالعه، مستندنگاری، تدوین و جمع‌بندی پرونده‌های ثبتی، آثار سلام ظهر عاشورای باغبادران و مهارت پخت غذای گُندی پیازی چرمهین در دستور کار قرار گرفت.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان با بیان اینکه بیان دقیق میراث مادی و ملموس از دل میراث ناملموس پدیدار می‌شود، خاطرنشان کرد: مراسم سلام ظهر عاشورا در شهر باغبادران با حضور دو دسته عزاداران کفن‌پوش در دو طرف رودخانه زاینده‌رود و نوحه‌سرایی مداحان به صورت پرسش و پاسخ انجام می‌شود که با توجه به تشابه حضور آب در این مراسم و واقعه کربلا، یکی از تأثیرگذارترین رسوم عاشورایی به‌شمار می‌آید.
فتحی ادامه داد: با پیگیری‌های انجام شده از سوی شهردار باغبادران، مراحل تهیه پرونده ثبت ملی آئین کهن سلام ظهر عاشورا انجام و پرونده غذای گُندی پیازی شهر چرمهین نیز به همت شهردار چرمهین، تهیه و حائز شرایط ثبت ملی شناخته شد.
وی تاکید کرد: این غذای بومی غالباً توسط جامعه رعیت (کشاورزان) شهر چرمهین طبخ می‌شده است و به همین دلیل در این گُندی از گوشت که در قدیم بیشتر در دسترس جامعه گله‌دار (دامدار) بوده است، استفاده نمی‌شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان لنجان تصریح کرد: در آخرین جلسه شورای ثبت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور، دو پرونده میراث فرهنگی ناملموس شهرستان لنجان شامل آداب و رسوم سلام ظهر عاشورای باغبادران و مهارت پخت غذای گُندی پیازی چرمهین مطرح و پس از بررسی و تأیید نهایی کارشناسان به دریافت شماره ثبت و طی مراحل ابلاغ در دستور کار قرار گرفت.
فتحی با بیان اینکه میراث ناملموس سینه به سینه از نسل‌های گذشته به یادگار مانده است و موظف به حفظ آن‌ها هستیم، افزود: با ثبت این دو میراث ناملموس در کنار دانش بومی، کشت برنج لنجان، مهارت پخت پولک رُسی باغبادران، آئین شالوراجاری چرمهین، مهارت پخت دمپخت‌های لاخولی لنجان و آئین شاق‌شاقو (سنگ‌زنی) زرین‌شهر، تعداد مواریث فرهنگی ناملموس ثبت شده در شهرستان لنجان به هفت اثر رسید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up