تدوین طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان

#image_title

ایسنا/اصفهان مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان توسط دانشگاه‌ها تدوین شده است.
منصور شیشه فروش امروز (شنبه،۹ دی‌ماه) در جلسه مدیریت بحران اردستان اظهار کرد: شرایط خاص خطرپذیری در استان اصفهان به گونه‌ای است که از ۵۳ مخاطره شناسایی شده در کشور، تعداد ۴۲ مخاطره در استان شناسایی شده که احتمال وقوع دارد و از این تعداد در شهرستان اردستان ۳۸ مورد سابقه وقوع ثبت شده است. 
وی افزود: موارد مخاطره‌آمیزی که در شهرستان اردستان شدت دارد و برای آن در طرح‌های مطالعاتی برنامه‌ریزی صورت گرفته شامل خشکسالی، سیل، فرونشست زمین، بیماری سالک، تصادفات جاده‌ای، گرد و غبار، بیابان‌زایی و مخاطرات جوی است که منطقه اردستان را تهدید می‌کند.
به گزارش ایسنا، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه طرح جامع خطرپذیری استان اصفهان توسط دانشگاه صنعتی تدوین شده و در سال جاری با محوریت دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در استان دو طرح به نام کاهش خطر و پاسخ به بحران در حال تدوین است و موضوعات مهم شهرستان‌ها نیز در این طرح مطرح می‌شود گفت: بنابر قانون ستاد مدیریت بحران، در زمان وقوع بحران تمام امکانات دستگاه‌های اجرایی، معادن و صنایع باید در اختیار این ستاد قرار بگیرد، استان اصفهان در بخش کمک‌رسانی معین ۹ استان مجاور بوده و این معین بودن به شهرستان‌های استان نیز ابلاغ شده است.
شیشه فروش تصریح کرد: تمام اموال منقول و غیرمنقول باید در برابر حوادث بیمه باشند و در کشور صندوق خسارات طبیعی ساختمان تشکیل شده همچنین شهرداری‌ها باید اماکن مسکونی را در برابر زلزله، حریق و سیل ایمن کنند و روستاها نیز باید در برابر حوادث بیمه شوند. سال گذشته در بخش غرامت‌های کشاورزی از محل بیمه حدود ۱۸۰ میلیارد تومان به استان تخصیص داده شد و براساس سهم هر شهرستان، غرامت بیمه از محل صندوق پرداخت شد.
۱۷۰ مورد حادثه گاز گرفتگی در استان اصفهان اتفاق افتاده است
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۱۷۰ مورد حادثه گاز گرفتگی مونوکسید کربن در استان اصفهان اتفاق افتاده است بیان کرد: بسیاری از این حوادث و اتفاقات به دلیل عدم رعایت الزامات ایمنی است. مسائل ایمنی باید توسط دستگاه‌های مربوطه آموزش داده شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه در شهر اصفهان بیش از یک ماه شرایط سکون و پایداری مطلق هوا بدون هیچگونه جابجایی و وارونگی دما ایجاد شد که به دنبال غلظت آلاینده‌های جوی محدودیت‌هایی اعمال شد و تعداد ۲۷۰ کوره گچ و آجر در استان تعطیل شد، خاطرنشان کرد: مطالبات همیشگی مردم اصفهان از وزارت نیرو، احیای رودخانه زاینده‌رود است و یک‌بار برای همیشه باید نوبت به اصفهان برسد چرا که در کشور برای شهرهای مختلف نظیر خوزستان، چهار محال بختیاری و غیره، کمبود آب پیگیری شد.
شیشه فروش با بیان اینکه در شش ماه اول سال جاری، ۵۳ روز را در استان اصفهان شرایط گرد و غبار داشتیم که بخشی از این گرد و غبارها، از مناطق اردستان، انارک و همچنین تالاب گاوخونی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: باید حقابه‌های زیست محیطی و قانونی تالاب بین المللی گاوخونی و زاینده‌رود توسط وزارت نیرو تامین شود، طرح‌های تامین آب که معطل مانده باید شکل بگیرد. همچنین فرونشست زمین نیز از اثرات کم‌آبی و برداشت بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی است.
وی با اشاره به اینکه از تعداد ۳۵ دشت، حدود ۲۹ دشت استان اصفهان در حال حاضر در حالت ممنوعه بحرانی قرار دارد، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در سطح استان با آن مواجه هستیم فرونشست زمین است که در اکثر مناطق استان قرار دارد و شهرستان اردستان را نیز تحت تاثیر قرار داده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، تصریح کرد: شهرستان اردستان یکی از شهرستان‌های سیل‌خیز در استان اصفهان است که از نظر پهنه جغرافیایی و شیب موجود، حوزه‌های آب‌خیز فعالی دارد که باید در خصوص اعتبارات ملی به این منطقه توجه ویژه شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=94895

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up