نماینده مردم گناباد در مجلس: پیاز زعفران به‌دلیل برخی کوتاهی‌ها به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود

نماینده مردم گناباد در مجلس: پیاز زعفران به‌دلیل برخی کوتاهی‌ها به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود_63cff5fb7dc86.jpeg

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گناباد، محمد صفایی صبح امروز در ششمین همایش ملی زعفران در شهرستان گناباد اظهار داشت: با اینکه بیشترین تولیدکننده زعفران هستیم اما نخستین صادر‌کننده نیستیم چراکه برنامه‌‌ریزی برای صادرات آن نداریم در‌حالی‌که قیمت زعفران در بازارهای جهانی به 6 هزار دلار رسیده است. 

وی افزود: ساماندهی صادرات می‌تواند پایداری ایجاد کند که این مهم با یک هلدینگ بزرگ می‌تواند، انجام شود و در‌خواست ما برای ورود به این موضوع، آستان قدس رضوی است. روی محصول عصاره زعفران باید در کشور کار کنیم زیرا ارزش‌افزوده آن برای کشور 20 برابر زعفران است و ژنتیک زعفران با توجه به وجود تنها ایستگاه زعفران استان در گناباد به این شهرستان اختصاص یابد. 

صفایی گفت: پیاز زعفران متاسفانه به‌دلیل بعضی کوتاهی‌ها به کشورهای همسایه قاچاق شده که باید مدیریت شود و پیاز بدون ضابطه خارج نشود که این کار به اقتصاد ما ضرر خواهد زد.

محمدرضا اورانی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی نیز اظهار داشت: کل تولیدات کشاورزی کشور 25 میلیون‌تن و امروز 135 میلیون تن است از طرفی امروز سهم خراسان‌رضوی 7.5 میلیون تن است به‌‌طوری‌که تولیدات کشاورزی نزدیک به 7 برابر افزایش یافته است. 

وی ادامه داد: سهم بخش کشاورزی از اشتغال استان 18 درصد و ارزش‌افزوده بخش کشاورزی کشور 6.7 درصد است. سهم محصولات باغی یعنی 37 محصول که 10 محصول مانند زعفران پسته گردو گیلاس و … بالغ بر 90 درصد کشت استان را انجام می‌دهد و 14 درصد محصول استان درآمدی  43درصدی دارد.

اورانی تصریح کرد: ما باید تغییر اقلیم و کم آبی را به‌ عنوان‌ واقعیت بپذیریم، در شرق کشور خراسان رضوی، کرمان و سیستان  سه استانی هستند که بارش آن‌ها از نسبت کشوری کم‌تر است.راه نجات کشاورزی گلخانه‌های 300 متری نیست و باید به سمت کارهای گروهی مانند شرکت‌های زراعی حرکت کنیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌رضوی ادامه داد: دولت برای زعفران نمی‌تواند تاجر خوبی باشد باید مردم خودشان وارد شوند و این کار را انجام دهند و اگر صندوق زعفران‌کاران تشکیل شود و به ازای هر کیلو 10 هزار تومان در این صندوق بریزیم سالی 3 میلیارد تومان جمع می‌شود و نیاز به اعتبارات دولتی نداریم.

انتهای پیام/281/ ز

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=89309

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up