انواع بستر کشت هیدروپونیک

Rockwool یا پشم سنگ

وقتی سنگ های بازالت یا برخی از مینرال ها را در دمای بالای ۱۵۰ درجه ذوب می کنیم ماده به دست آمده پشم سنگ نام دارد. این ماده تهویه عالی دارد و می‌تواند رطوبت را به مقدار خیلی خوبی نگهداری کند. البته به نظر می رسد ظرفیت تبادل کاتیونی این ماده کم باشد. پرشین ماده به دست آمده خنثی و تا حدی ممکن است قلیایی باشد.

با توجه به اینکه پایداری آن بسیار بالا است دانسیته است بر طبق آزمایش های به عمل آمده بالغ بر ۲۶۲ گرم در هر لیتر است. البته از این ماده یعنی همان پشم سنگ در موارد باغبانی از قدیم بسیار استفاده می شده است. به این صورت که کیسه ها را پر از پشم سنگ می کردند و در آن گیاهان را می کاشتند. همچنین با توجه به نوع گیاه این کیسه های مخصوص را در ارتفاعات متفاوتی قرار می‌ دادند.

برای رساندن مواد لازم به گیاه هم با یک قطره چکان آن را به پای هر گیاه  می چکاندند.با توجه به نوع گیاه و بستری که می خواهید از آن استفاده کنید می‌توانید به انتخاب خود از پشم سنگ هم استفاده نمایید. از جمله پرکاربردترین موارد مصرف پشم سنگ در سیستم های هیدروپونیک و کشت های تحت بستر هیدروپونیک میباشد.

خود پشم سنگ دارای ترکیب جالبی حاوی اکسید مولیبدن است که معمولا سبب بهبود اوضاع خاک محیط می شود و به این طریق در تولید محصولات گیاهی بهتر کمک کننده است. گیاهان جوان می توانند به راحتی در داخل پشم سنگ ریشه دوانی کنند. اگر شما ساکن آپارتمان هستید و می خواهید یک بستر مناسب برای کاشت گلها و گیاهان برای خود بسازید و اگر همچنین در خانه شما اثری از پاسیو نیست می توانید در سیستم هیدروپونیک مبتنی بر پشم سنگ استفاده کنید.

زیرا در آن مکان ها بسیار جوابگو است. سیستم هیدروپونیک مبتنی بر پشم سنگ برای اولین بار در ایالات متحده آمریکا استفاده شد و نتیجه بسیار عالی در برداشت و پس از آن به سراسر جهان انتقال یافت. بزرگترین گلخانه جهان در شهری واقع در انگلستان وجود دارد که با مساحتی بالغ بر ۵۵ هکتار انواع گل و گیاهان را در خود جای داده است این گلخانه مقدار زیادی فلفل و گوجه و خیار را در طول سال پرورش می‌دهد. در این گلخانه به این وسعت تمام آن از پشم سنگ استفاده می شود. زیرا سیستم عامل مبتنی بر هیدروپونیک است.

با توجه به جنس اسفنجی شکل ریشه گیاهان به راحتی می‌ توانند در آن نفوذ کرده و به رشد و نمو خود ادامه دهند و هیچ نوع مانعی بر سر راه رشد آن ها وجود ندارد. و به این جهت پشم سنگ می تواند یک انتخاب عالی برای کشت هیدروپونیک باشد. با توجه به این هفت مورد ذکر شده در این مقاله می توان گفت که پشم سنگ در سیستم هیدروپونیک بهترین انتخاب موجود است. و در هر متر مکعب از آن وزنش تنها بین ۷۰۰ تا ۱۱۰۰ کیلوگرم می باشد. پس بر مبنای میزان فشردگی آن می توان برای کشت های مختلف از آن بهره جست.

مکعب واحه

برای کشت بذر و قلمه زنی طراحی شده و بسیار شبیه پشم سنگ است. برای جوانه زنی استفاده می شود اما لازم نیست مدام خیسانده شود. این بستر کشت دارای ph خنثی بوده و قابلیت نگهداری آب زیادی دارد. تقریبا تطبیق پذیر است و از آن در کشت هیدروپونیک نیز می‌توان استفاده کرد.

بلوکهای جوانه زنی عمل کاپیلاری را از طریق فوم تضمین می کنند

و یک تامین آب ثابت را برای بذر یا ریشه گیاه فراهم می کنند.

با این حال، تراکم پایین فوم باعث می شود بالای مکعب ها

خشک بماند و به جلوگیری از رشد جلبکها کمک می کند.

چگالی کم با تخلخل بیشتر معادل است، یعنی نسبت به

سایر بسترهای  کشت ،هوای بیشتری به ریشه های گیاه می رساند.

متخلخل بودن آنها از گره خوردن ریشه ها جلوگیری میکند و مسبر حرکت بهتری در اختیار آنها میگذارد.

برای مقاصد کشت هیدروپونیک (بدون خاک) ، در منزل یا گلخانه ، حتما باید از بلوکهای جوانه زنی استفاده نمود.

گلوله های رسی بازشده یا لیکا

واژه لیکا (Leca) کوتاه‌

شده عبارت Light Expanded Clay Aggregate (سبک‌دانهٔ رس منبسط‌شده) است . لیکا در فارسی به سبکدانه صنعتی نیز مشهور است.

  • پوکه معدنی

هنگامی که آتشفشان شروع به فوران می‌کند از آن مواد مذابی به شکل جامد، مایع و گاز خارج می‌شوند. پوکه معدنی محصولی از فوران های آتشفشانی انفجاری است که به دنبال انبساط شدید گازهای محلول در گدازه ها با ترکیب شیمیایی اسیدی ایجاد شده است. خنک سازی سریع سنگ باعث جلوگیری از تبلور می شود. این سنگ معدنی به دنبال  به دام انداختن گازها و تولید کم و بیش مواد معدنی تشکیل می شود. در طول انجماد، بخارات موجود در ماگما، به طور ناگهانی آزاد شده و باعث تورم کل توده ماگما می شوند. در طی این مرحله از خنک سازی سریع، تغییرات خاصی در ساختار فیزیکی مواد مختلف آتشفشانی شده است.

ماگما که منشأ پوکه است، دارای چنین ترکیب شیمیایی است که اجازه می دهد گسترش سریع گازهای محلول در داخل ماگما، یک نوع کف تشکیل دهد. خنک سازی سریع گدازه، انجماد غیر منتظره ای از قسمت مایع در اطراف حباب های گاز را ایجاد می کند که این شکل کف مانند، پوکه را ایجاد می کند. قسمت داخلی سنگ در واقع از تعداد زیادی کانال با قطر بسیار کم تا متوسط ​​تشکیل شده است که بین خود و همچنین خارج ارتباط برقرار می کنند.

پوکه سنگ آذرین پیکروکلاستیک است که در لحظه ریزش تقریباً مایع است و آنقدر سریع خنک می شود که دیگر فرصتی برای تبلور آن نیست. هنگامی که جامد می شود، بخارهای محلول در آن ناگهان آزاد شده و کل توده به کف تبدیل شده که بلافاصله یکپارچه می شود. اگر تحت فشار بیشتری خنک شود، یک شیشه جامد یا ابسیدین تشکیل می شود. هر نوع گدازه، در صورت مساعد بودن شرایط، ممکن است حالت پوکه ای به خود بگیرد، اما بازالت و آندزیت به دفعات در این فرم مانند تراکتیت و ریولیت ظاهر نمی شوند. پوکه معدنی انواع مختلفی دارد و در اندازه‌های گوناگون نیز با توجه به نیاز مصرف کنندگان یافت می‌شود.

پوکه صنعتی

پوکه صنعتی نوعی پوکه است که از خاک رس و توسط انسان ساخته می‌شود. از این پوکه نیز برای ساخت شیب ساختمان، ساخت بلوک، کف ساختمان و … استفاده می‌کنند اما کیفیت و مرغوبت پوکه معدنی را به همراه خود ندارد. گلوله های لیکا یک محصول همه کاره اند، که برای بسیاری از برنامه ها، به ویژه در صنعت باغبانی (به عنوان یک وسیله کاشت) و صنایع ساختمان (به عنوان یک عایق) مفیدند.

برخلاف خاک ، Leca فقط مجموعه ای از گلوله های سفالی است و هیچ ماده مغذی ندارد. تمام کاری که آنها انجام می دهند این است که در آب خیس شده و متناسب با آن منبسط می شوند. مواد مغذی مورد نیاز گیاهان را باید به آب اضافه کرد. در حالی که خاک رس می تواند به تنهایی برای رشد گیاهان استفاده شود، همچنین می تواند با خاک و سایر محیط های رشد مخلوط شود.

  • تفاوت پوکه معدنی و صنعتی

پوکه معدنی طبیعی و پوکه معدنی مصنوعی دارای تفاوت هایی با یکدیگر می باشند و هر کدام کاربرد خاص خودشان را دارند که در اینجا این تفاوت ها را ذکر می کنیم.

  • پوکه معدنی به صورت کاملا طبیعی در اطراف کوه آتشفشان تشکیل می شود و این در حالی است که پوکه های صنعتی طی فرآیندهایی در کارخانجات از خاک رس به دست می آیند که برای استفاده در زمینه های مختلف کاربرد دارند. در نتیجه برای ساخت پوکه مصنوعی به زمان و هزینه نیاز است اما پوکه معدنی از این نظر به صرفه تر است.
  • پوکه معدنی دارای قدرت و مقاومت بسیار بالایی برای استفاده در ساخت و ساز از است زیرا شکسته نمی شود اما پوکه مصنوعی این ویژگی را ندارد. علاوه بر این بتن های طراحی شده با پومیس به عنوان بتن های کاملا مقاوم در سدسازی و همچنین ساختمان سازی به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.
  • پوکه معدنی دارای قدرت و مقاومت بسیار بالایی برای استفاده در ساخت و ساز از است زیرا شکسته نمی شود اما پوکه مصنوعی این ویژگی را ندارد.
  • پوکه معدنی یک ماده کاملا ویژه است که به دلیل آسیب پذیری و تحلیل، عدم اشتعال و ویژگی های مهم دیگردر تمامی محورهای سازه ای مانند استفاده در کف خیابان ها، گزینه ای کاملا مناسب است. اما پوکه صنعتی در کارخانجات با تغییر و تحولاتی خاص تولید می شود که این امر یک محور ایده آل برای به کارگیری آن ایجاد می کند، زیرا انواع پوکه های صنعتی به طور کل مناسب ترین گزینه در امور صنعتی و سازه های صنعتی است.
  • پوکه معدنی طبیعی بسیار سبک است، سرشار از املاح معدنی و به خصوص سیلیکات است. قدرت جذب بالایی دارد اما پوکه مصنوعی به دلیل اینکه از خاک رس تشکیل شده است این قدرت را به اندازه پوکه طبیعی ندارد.
  • بیشترین کاربرد پوکه مصنوعی در کشاورزی و باغبانی می باشد اما پوکه طبیعی در ساخت و ساز، جاده سازی، صنعت، کشاورزی و … کاربردهای بیشتری دارد.

فواید:

  • قابل استفاده مجدد، پایدار.
  • تخلیه آب موثر و نگهداری هوا.

معایب:

  • ظرفیت نگهداری رطوبت ضعیف
  • گران تر از سایر بسترهای کشت

پوسته برنج

پوسته برنج روکش روی دانه های برنج است. این ماده از مواد سخت، از جمله سیلیس و لیگنین تشکیل شده است تا از دانه در فصل های مختلف محافظت کند. از هر کیلوگرم برنج سفید آسیاب شده تقریباً ۰٫۲۸ کیلوگرم پوسته برنج به عنوان محصول جانبی استخراج می شود. پوسته برنج از مواد سختی از جمله سیلیس اوپالین و لیگنین تشکیل شده است و بدلیل داشتن فیبر غنی شده برای خوردن یا بلع سخت است و بیشتر برای انسان غیر قابل هضم می باشد. با این حال برخی از افراد فقیر در چین باستان نوعی شیرینی داشتند که از مخلوط پوسته برنج، سبزیجات و پودر سویا درست می شد و به عنوان بخشی از غذای روزانه برای برطرف کردن گرسنگی، به ویژه در دوره خشکسالی و زراعت استفاده می کردند. در سال ۱۸۸۵ دستگاه برقی مدرن برنج در برزیل اختراع شد که در طی مراحل فرز، پوسته ها از دانه های خام برنج خارج می شده اند. تفاوت اصلی بین پوسته و سبوس این است که پوسته برنج سخت و غیر شکننده است در حالی که سبوس، بذر شکسته ای است که برداشته می شود. علاوه بر این، به طور کلی پوسته هیچ ارزش غذایی ندارد در حالی که سبوس سرشار از فیبر غذایی، اسیدهای چرب ضروری، نشاسته، پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی رژیم است. پوسته و سبوس دو لایه محافظ بیرونی در غلات، به ویژه در غلات برنج هستند که طی فرآیند جمع آوری برنج حذف می شوند.

پوسته برنج برای گل و گیاه استفاده های متعددی دارد از جمله آن می توان به استفاده از آن در کف گلدان ها، استفاده برای ترکیب با خاک گیاهان و استفاده به عنوان ماده مغذی برای گیاهان، نام برد.

معمولا پوست برنج را در حدود 25 درصد با خاک مخلوط می کنند تا ضمن برآورده کردن بخشی از نیاز غذایی گیاه، باعث بالا بردن زهکشی خاک گلدان نیز شود.

پوسته برنج به علت سبک بودن و دارا بودن ویژگی های فوق، یکی از بهترین گزینه ها برای ترکیب خاک مناسب گیاهان است. در واقع با اضافه کردن 25 درصد پوست برنج به خاک گلدان، وزن خاک به سه چهارم وزن قبلی خود، کاهش پیدا می کند.

ضمن آنکه یکی از کاربرد های مهم پوسته برنج، نقش آن در کف گلدان است. با ریختن تقریبا 5 سانت پوست برنج، میتوانید از جمع نشدن رطوبت در زیر گلدان، اطمینان حاصل کنید و همچنین این کار می تواند سرعت بیرون زدن ریشه از زیر گلدان را به شدت کاهش دهد.

این محیط دارای PH خنثی نیست. کامپوست نهایی معمولا از ۵٫۸ تا ۷٫۲ است.
در نظر داشته باشید که از پوسته های برنج تازه استفاده نکنید، زیرا آنها استرلیزه نیستند و خطر ابتلا به میکروارگانیسم ها، حشرات مخرب، و دانه های علف های هرز وجود دارد.
پوسته های برنج می توانند به خوبی آب را تخلیه کنند.
یکی از معایبشان این است که مواد بعد از مدتی تجزیه می شوند، بنابراین باید اغلب جایگزین شوند.

مزایا:

  • کاملا ارگانیک

معایب:

  • تجزیه در طول زمان
  • pH انها خنثی نیست

لینک کوتاه

esfanemoooon.ir/?p=69253

آخرین مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

keyboard_arrow_up